Wilson goes soft

I golfsverige har det blivit en del surr om Wilsons bollmodell Dx2 Soft efter att den omskrivits i positiva ordalag i både golftidningar och på diskussionsforum. Jag har tidigare skrivit om bollen här, här och framför allt här.

image166
På andra sidan Atlanten surras det om en annan Wilsonmodell nämligen bollen Fifty. Precis som Dx2 Soft är Fifty en tvådelsboll med 50-kompression. Är det kanske samma boll som säljs under olika namn? Den ena i USA och den andra i Europa. Om det är så betyder det att man kan läsa allt (och det finns mycket!) som skrivit och kommenterats om Fifty på amerikanska forum och veta bollen heter DX2 Soft här hemma.


För att få reda på hur det ligger till mailade jag den svenska generalagenten.
Så här svarade dom:

"Fifty Fifty är en lågkompressionsboll i USA men det är inte samma boll som vi har i Sverige. Jag vet tyvärr inte exakt vad som skiljer dom åt men jag tror att den har ett hårdare skal och lite hårdare känsla."

Intressant, men inget säkert svar på om det verkligen är samma boll. Eftersom generalagenten inte svarade närmare än så här kvarstod egentligen min fråga. Jag mailade därför till Wilsons amerikanska kundservice. Dom borde ju veta. Och om en kundservice får en fråga dom inte kan besvara så tar dom väl reda på svaret. Trodde jag. Svaret från "mrs D" på Wilson i USA löd så här:

"Thank you for your recent interest in Wilson Golf. Since the Dx2 is sold in Europe, I have no information in that ball. The 50 ball is for dominant distance, ultimate soft and fifty compression. It is a total performance ball."

Och så mycket klokare jag blev av det svaret. Ska det var så svårt att får veta om det är samma boll eller inte? Borde inte representanterna veta oavsett om bollarna säljs på olika marknader? Så många modeller handlar det ju inte om att hålla ordning på. Och vet man inte och har en kund som vill veta, tar man inte reda på svaret då? Kontakterna lär väl finnas så det är det inte vara att skicka ett enkelt mail till kollegan i USA eller Europa?

Jag nöjde mig inte med svaret från USA heller. Gick därför åter igen in på Wilsons webbplats och valde nu den europeiska versionen och från den in på kundservicen i Europa. Dom borde ju veta om det är samma boll eller inte. Och vet dom inte, då tar dom säkert reda på hur det förhåller sig eftersom det finns en kund som vill veta. Efter några dagar dök svaret upp från kundservicen:

"That information I do not have, as it is not distribute (Dx2 Soft) in the United States. So I have no specs on that golf ball."

Suck. Frågan hade hamnat hos "mrs D" i USA igen. Hon stönade kanske bakom sin dator och tänkte "det var en trög och envis rackare den där svensken". Med några vänliga ord vände jag svaret från Deborah och bad henne ta reda på hur det förhåller sig eller i alla fall tala om för mig vem jag ska fråga för att få svar. Det var nu en vecka sedan. Kanske far min fråga runt världen efter någon som vet. För någon måste ju bara veta. Eller så har jag hamnat i högen med besvärliga frågor och kan nog inte förvänta mig ett svar förrän nya modeller finns på marknaden. Vi får väl se. Fortsättning kanske följer...

image168


Kommentarer
Postat av: David

Skulle förvåna oerhört om det inte är samma boll!

2007-06-06 @ 15:45:04
Postat av: Golfer

David: Mig också, men märkligt att ingen tycks veta. Läser man innantill på den europeiska och den amerikanska sidan så beskrivs bollarna precis på samma sätt.

2007-06-06 @ 17:47:39
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Leif

Oviljan att ge en förklaring tyder på att det är samma boll.

2007-06-07 @ 09:23:08
Postat av: Dan

Känns som om det är några som mörkar här... det MÅSTE ju vara samma boll(!) Det är ju ett proffisionellt företag, de måste veta *suck*

2007-06-07 @ 16:41:15
Postat av: Golfer

Leif och Dan: Jag tror också det är samma boll, men jag förstår inte oviljan att medge det. Det är väl inget konstigt att man ger samma produkt olika namn på olika marknader av olika skäl. Eller så är det helt enkelt så att dom inte vet. Vattentäta skott mellan marknaderna. Märkligt i så fall.

2007-06-07 @ 22:36:51
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0