Test av Trispeed och Dx2 Soft

Jag har nu spelat en runda då jag varvade mellan Wilson Dx2 Soft och Srixon Trispeed. Här kommer de första intrycken baserade på ett antal slag på övningsfältet och spel på banan. Allt med reservation för ändrad uppfattning framöver när jag spelat bollarna mer.

Dx2 Soft

Puttning
Den var betydligt behagligare att putta med än tvådelsbollar brukar vara (undantaget Bridgestone e5 och e6).

Längd
Längden har jag svårt att uttala mig om, men inte var den kort i alla fall. Det jag möjligtvis fick en känsla av var att den inte har särskilt hög bollbana. Inte som t ex e5 och den samtidigt spelade Trispeed.

Spinn
Bollen stannade förvånansvärt bra på green. Kortklippta och torra greener, men trots det fick jag bra stopp med både korta järn och mellanjärn.

Känsla
Bollen har en kompression på 50. Det är mjukt. Inte så mjuk som t ex den gamla Precept Laddie, men riktigt mjuk ändå. Jag tyckte nästan den var för mjuk. Jag tycker bättre om när man får mer feedback från bollträffen, när det känns mer i klubban när man träffar bollen.

Sammanfattning
Jag är uppriktigt förvånad. Uttryckte mig skeptiskt i tidigare inlägg till de uttalanden som finns att läsa i senaste Golf Digest där tre klubbpron sa att bollen kunde liknas vid Pro V1 både i känsla, längd och närspel. Nu efter att ha provat måste faktiskt hålla med. Det är en bra boll. Den har inte samma "drop and stop-förmåga" som Pro V1, men den stannade tillräckligt bra för min nivå på spel. Absolut en boll att prova för den som gillar att spela på en mjukare boll och som inte störs av det ovanliga dimples-mönstret på bollen.


Trispeed

Puttning
Lite hårdare att putta på än Dx2 Soft, men det var marginellt. Om jag får välja vilket boll av dessa två som jag föredrar att putta med blir det Triseed, men inte beroende på känslan utan mer på att Trispeed har ett mer traditionellt dimplesmönster.

Längd
Jag slog idag mina längsta drivar någonsin med denna boll. Om det berodde på bollen är jag inte helt säker på dock. Detta var också första runda med min nyinköpta Ping G5 i bagen. Jag testade ju klubban i förra veckan och hade då en känsla av att den gick längre än jag är van vid. Upp emot tio meter. Idag vill jag dock dubbla det till 20 meter längre än jag är van vid. Oavsett osäkerheten när det gäller driverns påverkan på längden så är känslan att bollen är lång. Både med drivern och med järnen. Bollbanan är hög, vilket säkert bidrar till längden.

Spinn
Svårt att uttala mig om med någon större säkerhet, men känslan är att bollen var ungefär som Dx2 Soft. På övningsfältet fick jag känslan av att Trispeed stannade något bättre än Dx2, men på banan tvärt om. Det är ingen högspinnande boll, men det är å andra sidan inte en boll som far av green så snart den landat. Tillräckligt bra för spel på min nivå, med andra ord.

Känsla
Skön boll. Härlig respons. Mjuk, men inte för mjuk. Känslan var att bollen lämnade klubban fort, dvs lite explosiv i träffen, precis som reklamen säger.

Sammanfattning
Den här bollen vill jag spela mer med. Hoppas verkligen den kommer att finnas i handeln under säsongen. Jag beställde ett dussin och det tog tre veckor att få hem bollarna och enligt uppgift kom det bara några få dussin i den sändningen. Om bollen är så lång som jag fick en känsla av så gäller det att vänja sig vid att den inte bara går längre med drivern utan även med järnen. Det betyder att jag måste tänka nytt för att inte ta fel klubba.

Kommentarer
Postat av: Richard

Ska köa ett duss av Wilson för att se vad de har att komma med. En "arbetar ProV1" är ju intressant. Men comp 50 är om inte annat intressant när man läser i GD att MR Pro på en Norrlandsklubb slagit sin längsta drive någonsin med denna boll. Att det sedan bör vara vinter och förutom kompakt mörkt även ett tjog minusgrader när intervjun bör vara gjord kan vi bortse ifrån ;-]

2007-04-29 @ 20:04:32
Postat av: David

Tack för ett välskrivet och informativt inlägg! Jag spelade Dx2 soft 18 hål idag och håller med i det mesta som du säger. Bollen är rätt lång, känns mjuk och bra med både korta och långa klubbor och är hyfsat lätt att kontrollera i närspelet. Jag fick inte alls samma spin som i tex Prov1, men jag tror att Wilsonbollen är en bättre boll för mig om man väger in alla delar av spelet.

I jämförelse med NXT, Hx hot, Big Bertha osv så skulle jag välja Dx2 soft. Fast den är ändå inte så bra som e5. Jag får mer längd med e5 och betydligt mer spinn i närspelet.

Kul att du gillade Trispeed. Den som väntar på något gott... Ska köpa om bollen dyker upp någonstans...

2007-04-29 @ 20:20:23
Postat av: Golfer

Richard: Japp, köp och prova.

David: Jag har lite svårt att jämföra med e5 när det gäller längden eftersom mina driver var så mycket längre än jag är van vid, som du kan läsa i ett annat inlägg.

2007-04-29 @ 21:13:20
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0