Skrubba tån med tandborsten

Jag har tjatat en del om min tå här på bloggen. Följetongen fortsätter. Tån har ännu inte återhämtat sig efter operationen i november. När väl bandaget togs bort efter två veckor såg tån ut som sju svåra år. Sedan snyggade den till sig något för att därefter bli inflammerad. Efter en penicillinkur försvann inflammationen, men bara tillfälligt. Under jul och nyår har jag testat lite olika behandlingar på inrådan av distriktssköterska och apotekspersonal och det har tidvis varit ganska bra. Fram till igår. Helt plötsligt såg tån ut som en snorig clownnäsa, om ni fattar. Inte alls kul.

Som tur var fick jag tid hos min favoritläkare som tidigare hjälp mig med den trilskande tån. Hon djupdök i mina journaler innan hon bestämde vad vi ska göra:

"Bada fotbad två gånger om dagen i tre dagar. Du ska sitta länge med foten i vattnet. Från det att vattnet är väldigt varmt, till dess att det kallnat. I vattnet ska du ha så mycket grönsåpa att vattnet blir vitt. Innan du tar upp foten ur badet ska du noga tvätta tån och såret med en tandborste. Om du fortfarande har en infektion efter tre dagar, då blir det penicillin."

Tack för det. Grönsåpebehandlingen har funkat en gång tidigare på mig, hoppas det funkar nu också. Tandborstskrubbningen är dock ny. Intressant och kreativt. Det gillar jag. Att börja knapra penicillin nu, när det bara är 2,5 vecka kvar till Portugal-resan känns mindre kul.

Kommentarer
Postat av: Syster Yster

Tack för hälsningen i min gästbok! All uppmuntran behövs i min situation!
Jag hoppas tån blir bra och vill tillägga att du alltid ska klippa naglarna rakt av och bara filla lite lätt om det blir vassa kanter. Annars så är råden samma som jag gav som skolsköterska. Där var många killar med inflammerade tår. Tandbortsningen är dock ny för mig :)
Ha en skön Portugalresa!

2008-01-09 @ 19:38:03
URL: http://skolskoterskan.wordpress.com
Postat av: Syster Yster

Naturligtvis ska du fila tån inget annat!

2008-01-09 @ 19:38:59
URL: http://skolskoterskan.wordpress.com
Postat av: Golfer

Syster Yster: Tack för att du hittade hit. Lycka till med boken.

2008-01-09 @ 21:29:48
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Syster Yster

Tack för kommentaren hos mig :) just nu sitter jag och är lite extra stolt för jag såg just sportnytts inslag om golf och Caroline Hedwall. Det är min svärson Johan som tränar henne! Det är jättekul!

2008-01-09 @ 22:33:46
URL: http://skolskoterskan.wordpress.com
Postat av: Golfer

Syster Yster: Där ser man. Kul!

2008-01-10 @ 21:06:15
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0