Nästan som i Greys Anatomy

Under säsongen som gått har jag klagat över en ond tå. Skrev också för en tid sedan ett långt inlägg där jag berättade "historien om den tå". Idag har jag opererat den onda tån, en s k Königs operation. Förhoppningsvis ska den nu bli bra. Just nu gör den ont. Inget konstigt med det. En uppskuren och igensydd tå gör ont. Särskilt om man skrapat lite i benet innan den syddes igen. Men det tar jag. Om jag nu slipper mer problem så får det gärna göra lite ont i en dag eller två.

Operationen genomfördes av en manlig läkare i 40-års åldern. Himla sympatisk. Och det är viktigt, i alla fall för mig. Jag är en sådan patient som gärna ritar och berättar och kommer med egna teorier. Så också denna gång. Jag berättade för honom hur det gick till senast det gjordes ingrepp i min tå. Idag var jag på kirurgen, den gången var jag på vårdcentralen. Jag bad då läkaren att få operera själv. Han bedövade och sedan bad jag sköterskan om en tång och gav mig på den egna tån. Grottade runt i tån, men lyckades inget vidare. Svårt att operera sig själv. (Fattar inte hur Rambo klarade att sy igen sitt eget sår i "First Blood"). Idag sa läkaren: "Du, det gången håller jag i kniven". Och det gjorde han bra.

Med under operationen var en ung kvinnlig sjuksköterskeelev. Första gången hon upplevde en Königs-operation. Jag passade såklart på att berätta lite om min "sjukdomshistoria" och nageltrångsupplevelser. Bl a höll jag med läkaren när han sa att man ska undvika att lägga stygn i nageln. Nej, det är inte bra. Det drar i såret och det gör ont. Viktig erfarenhet och kunskap hon kan glänsa med på skolan kanske.

Kul med en elev med. Jag fick lite Greys-känsla, och det är ju inte helt fel. Greys Anatomy är ikväll förresten. Dubbelavsnitt. Härligt! Då kan jag ligga i soffan och verkligen känna att jag lever mig in i historien.

Kommentarer
Postat av: Virvla

Lycka till med tån!

Om läkaren såg ut som McDreamy tycker jag du ska ge honom min mailadress...

2007-11-15 @ 11:21:08
URL: http://virvla.se
Postat av: Anna

Gjorde min första könig förra året i januari, tån läkte inte på två månader och tjorvade och vart infekterad, full med gul gegga. MYSIGT!

Nu har jag gjort min andra för en vecka sen, denna gången satte hon ett stygn under nageln, det ömmar mer än det gjorde första gången, måste vara för det där jävla stygnet, fan. Borde googlat könig tidigare :)

2009-01-21 @ 14:35:26
Postat av: Golfer

Anna: inte kul dessa operationer. Det där problemet med stygn har jag också haft. En gång fäste som tråden i nageln och det gjorde förbaskat ont länge.

2009-01-21 @ 14:38:25
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0