Hur svårt kan det vara?

Långa drivar har jag drömt om länge. Kanske, kanske och förhoppningsvis har jag nu lyckats öka min driverlängd. Törs inte hoppas för mycket, men under de två senaste rundorna har jag slagit längre drivar än jag någonsin gjort, som jag berättat om i tidigare inlägg. Antingen har jag plötsligt börjat svinga bättre, eller så är det helt enkelt den nya G5-drivern som gjort dessa långa(och raka) drivar möjliga. Så långt är allt väl. Nu vill jag börja scora också. Just nu är det puttern som krånglar, eller snarare puttningen.

Hur svårt kan det vara? Träffar man green eller ligger nära så är det ju bara två slag och sedan ska bollen ligga i hål. Fattar inte att det ska vara så förbaskat svårt ibland. Putta är ju till synes en bra mycket enklare rörelse än den fulla svingen. Det är ju bara att sikta och lugnt och fint svinga bakåt och igenom. Det är allt som behövs.

De trevliga spelkamraterna under gårdagens runda hade också kämpat med puttningen, men visade igår att det lönar sig att träna. Deras puttar rullade i mest hela tiden. Fick några tips som jag såklart glömt bort idag. Här är en skärmdump på en artikel ur Golf Magazine som jag tror kan hjälpa mig, och andra med liknande problem, inför kommande träning på puttinggreen. Klicka på bilden eller här för att komma till artikeln.

image112

...och om inte puttarna börjar rulla i efter träningen kanske det är dags att ta fram en gammal putter ur garderoben eller t o m spana efter en ny. Inte för att byta ut den nuvarande, utan bara för att ha någon att använda tills jag blivit vän med Natalie igen.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Men det är ju så tråååkigt att träna puttning. Allt annat är kul att stå och jiddra med på golfbanan ? långa slag, chippar, pitchar, bunkerslag... men att putta är helt enkelt inte kul.
Så är jag också södra Sveriges sämsta puttare.

Postat av: Golfer

Cecilia: Ja, det finns roligare slag att träna. Helt klart. Samtidigt finns det "roliga" sätt att träna puttning, t ex att gå runt på puttinggreen tillsammans med en kompis och spela match hål för hål. Ett annat sätt att inte putta i hål hela tiden. Man kan sikta på greenkanten och sikta in sig på att stanna före. Efter en boll ska man lägga nästa hitom, eller bortom, den man slog först osv. Eller putta mot en peg isf ett hål. Sån't borde i alla fall jag göra oftare.

2007-05-04 @ 22:54:16
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0