BANG en boome, boomerang...

Efter att de senaste två rundorna ha spelat med lånedrivers, Cobra Speed LD och Callaway FT:i, plockade jag igår fram min Bang Bangster ur garderoben och tog med den ut på banan. Eftersom jag för en tid sedan var närmast lyrisk över att ha ökat slaglängden med 20-30 meter när jag bytte ut Bangstern mot en Ping G5 var jag nu sugen på att se om det verkligen var G5:an som gjorde underverk eller om jag helt enkelt börjat svinga bättre.

Utan att gå in på alltför många detaljer kan jag bara konstatera att Bangstern for ut ur garderoben för att som en boomerang åka in igen. Det är faktiskt så att jag får ut mer av min G5 än av Bangstern. Nu regnade det under rundan igår och därför var det svårt att jämföra längder rakt av, men mitt intryck är att jag (just nu) slår betydligt kortare med Bangstern. Det handlar kanske inte 30 meter men i alla fall 20 meter. Dessutom fick jag igår en knepig bollbana på mina drives, någon form av underskruv, som jag känner igen från förra året. Nej, inget mer spel med Bang-drivern på länge.

På sista hålet fick jag för mig att slå spoon (Callaway X, 15 grader). Jag brukar normalt slå driver där. Inte för att längden behövs utan mer för att jag trots allt känner mig säkrare med drivern än med spoon. Vilken spoon det blev! På några meter när lika lång som mina längsta drivar på det hålet och det trots regn i luften och regnvåt fairway. Dessutom enda gången under rundan som jag låg i det närmaste jämsides med spelkamraten, som annars drivit ut mig på varje hål där vi båda träffat fairway.

Kul med ett så bra slag, men samtidigt en tankeställare. Jag som testar drivers titt som tätt kanske inte ens ska ha en driver i bagen. Om jag slår i princip lika långt med spoon så borde jag hålla mig till en spoon. Men hur kul är det... Nej, det får bli driver framöver också. Kanske inte på 18:e på Kallfors, men väl på andra driverhål. Jag kan ju hoppas på lite mer rull med en driver än vad jag kan få med spoon.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Spoon är ett lysande komplement när drivern hackar. När jag slår min spoon riktigt bra så vete sjutton om jag carrar drivern längre.
Men så har jag också större självförtroende för min spoon... det är väl det allting handlar om i grunden...?

Postat av: Richard

Jag har i dag testat en annan spoon än den jag spelar med nu. 13 grader och idiotstiff är inte jätte enkelt att slå med så att säga. Speciellt från fw. Hon(spoonen) är en lömsk älskarinna. Ger mycket sköna upplevelser stundtals, men dar sig inte för att sätta en kniv i ryggen på sin bukare.
Testade en spoon Callaway X pro 15 gr med Fujikura skaft, stiff. Vilken upplevelse! Bara att skyndsamt boka in tid för att mäta upp vilket skaft jag bör ha och handla.

2007-06-18 @ 22:04:07
Postat av: Golfer

Cecilia: Visst är det så. :-)
Richard: Häftigt! Se till att testa klubban på banan innan du köper den. Är något helt annat att slå från matta än från gräs. Som du vet. Kolla också olika skaftalternativ, finns ju några att välja på. Nackdelen är bara att det kan ta tid att få hem om man inte köper standard. Jag har motsvarande klubba, men inte tour. Lät EasySwing testa Fujikuraskaftet och mitt var exakt ett regular. Kan tyda på att det är bra och rättvisande skaft som sitter i Callaways X fairwaywoods.

2007-06-18 @ 22:14:59
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: johan

Spelar med en Nike Ignite 10,5 som ibland både kan gå rakt och långt. Har dock bråkat i en dryg månad då den fått sitta kvar i bagen och skämmas. Vann en Dynatour 22 graders hybrid m reg skaft förra sommaren som är smått fantastisk (oftast). Kan användas mellan 170-200 meter och vid sina bästa stunder kan den gå upp mot 210-215 meter både från fw och tee. Om den skulle bråka så åker min Sonartec ss2.5 17 gradare fram.
Tur att man har lite komplement i bagen ibland...

2007-06-18 @ 22:48:38
Postat av: Golfer

Johan: Igniten gillade jag. Skön feedback i träffen. Innan jag hittade min G5:a spanade jag faktiskt efter en Ignite till billig penning för att experimentera med. Hittade dock ingen under 1.995 kr så det fick vara.
Sedan behöver man lite vapen i garderoben att byta med ibland, men varför har du en Sonartec i garderoben??

2007-06-18 @ 22:55:34
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: johan

Nä den står tillförfogande i bagen vid varje runda. Använder dock hellre hybriden då den sällan ger ett dåligt slag. Men det går lite i vågor vilka klubbor som är favoriter.

2007-06-19 @ 00:16:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0