Det mentala spelet GOLF

Tävlingsturnén till ända. Något stort segertåg genom sörmland kan man inte påstå att mina tre tävlingsdagar kan jämföras med. Visst blev det matchseger i Stadiumgolfen, men av insatsen på Gripsholm fanns mer att önska. Spelet fungerade inte helt bra vare sig på Flen i måndags eller på Gripsholm i tisdags. Det började heller inte bra igår på Eskilstuna GK. Jag brukar inte skriva om mina specifika resultat, men jag ska göra ett undantag eftersom jag finner det lite intressant att se hur spelet kan vända.

Nej, rundan började allt annat än bra. Missade sänkbara parputtar på hål 1, 2, 4, 6, 7 och 8. Dessutom lyckades jag slå drivern på hål 3 i skyddsnätet. Öppnade de andra nio med en trippelbogey på hål 10, missade parputtar på hål 11 och hål 12. På hål 13 började det regna. Ösregna. Precis då vi vant oss vid att det blåste halv storm så kom regnet. Jag gjorde dubbelbogey i regnet, som sedan upphörde på hål 14. Där någonstans, om inte tidigare, började jag sluta tänka på att göra ett bra resultat. Vad händer då? Jo, helt plötsligt förändras mitt spel och paren radas upp och vips har jag nästan hämtat in allt jag tappat under rundans första del.

Resultatet för dagen blev en av säsongens bästa rundor och en topptioplacering (av 77) i tävlingen. Är det så enkelt att spelet inte funkar som jag önskar bara för att jag går och är för mycket fokuserad på resultatet? Ja, dessvärre är nog svaret på den fråga JA. I alla fall delvis. Tänk att så mycket av golfandet handlar om vad som händer inne i huvudet. Intressant. Jag måste sluta tänka. Om jag räknat rätt skulle jag kanske, en bra dag, kunna göra ett resultat som är tio slag bättre än det jag presterade igår. Det är mycket det. Inte tänka var det. Svårt att låta bli.

image245

Ett blåsigt hål 8 på Eskilstuna GK

Kommentarer
Postat av: Orris

Driver på 2:an.....150 meter.

2007-07-19 @ 21:57:48
Postat av: Golfer

Orris: Oj, hål 3 ska det vara såklart. Tack för att du var uppmärksam och kul att du hittade hit.

2007-07-19 @ 22:12:09
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Cecilia

...Och om man fokuserar som f-n på att INTE tänka, så tänker man bara på att man inte ska tänka... och det fungerar inte heller.
Var hittar man den hemliga formeln att knyta upp sina inre mentala låsningar?
En bekant tipsade om Pia Nilssons "Vision 54". Kanske kan vara en hjälp på vägen?

Postat av: Golfer

Cecilia. Ja du, det är inte lätt det här med golf. Hur lätt är det att låta bli att tänka? Ja, idag gick det inte heller. Tänkte mest hela tiden men spelade annars utan krav. Många bra slag, framför allt puttar (!) och drivar (!). Det som inte funkade idag var järnslagen. Aldrig får man vara helt nöjd. Nåja, fin dag var det i alla fall. Mer om det i ett inlägg senare...
Kanske kan hennes bok vara något. Hörde någon häromdagen nämna boken "Varje slag måste ha en mening", kanske är det samma? Skulle vara bra i alla fall.

2007-07-20 @ 17:01:43
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0