Bollkampen

Så var det det där med bollar igen.



Med till Portugal åkte jag med tre olika bollar i bagaget: Bridgestone Tour B330 RX, Srixon AD333 och Titleist NXT Tour. Egentligen fyra, för jag smög ner en enstaka Srixon Soft Feel också.

Jag öppnade första runda med att spela på RX-bollen. Jag började med att slica ut den i skogskanten och hamnde i mask för greenen. Spelade fram mig och gjorde bogey. Helt okej öppningsresultat trots allt. Hål två gjorde jag par. Par även på hål tre. Därefter var det dags att spela ut på de öppna hålen på Oitavos och då bytte jag till Titleist NXT Tour. RX-bollen kändes bra men jag kände mig osäker på den i vinden. Fick en känsla av att den spann mer med drivern än vad jag är van vid efter att spelat mycket med NXT Tour och Srixon Soft Feel under säsongen 2008. Jag kan fortfarande inte säga om det är så, men bara osäkerheten räckte för att jag skulle byta.

Dessutom var greenerna på Oitavos (och även på de andra två banor vi spelade) så mjuka att jag inte behövde den extra spinn som RX ger i jämförelse med NXT Tour. Därför bestämde jag mig för att spela resten av öppningsrundan och även kommande rundor på en boll som jag känner mig trygg med; NXT Tour. Jag spelade dock några hål med AD333 någon dag, men tyckte att även den gav lite för mycket sidspinn i vinden. Soft Feel-bollen använde jag som provisorisk boll en dag och lyckades lägga i ett vattenhinder.

Finaldagen spelade vi också på Oitavos. Jag öppnade med en av de längsta och bästa träfemmor jag någonsin slagit. Lika lång som öppningsdagens slicade drive, men spikrak mitt i fairway. Spelade även denna dag bollen fram till och med hål tre.

Så, efter sex spelade hål, puttning på puttinggreen, inspel mot övningsgreen och en provisoriskt slagen boll så är detta min upp upplevelse av RX-bollen:
– den spinner mer än NXT Tour, med säkerhet i närspelet, kanske även från tee
– den är mjuk att putta på
– den är hårdare i kompressionen än NXT Tour och AD333
– skalet håller bra, men jag slår ju inte så hårt på bollen
– den går lika långt som NXT Tour från tee, kanske t o m lite längre
– med järnen är den för mig kanske, kanske lite kortare. Jag tror helt enkelt att det är så att jag inte har tillräckligt hög svinghastighet med mina järn för att komprimera bollen tillräckligt. Kanske om det är varmare än de 10-15 grader det var i Portugal under förra veckan.

En lärdom till kommande UTE International är att jag ska välja att genomgående spela på en mjuk boll som t ex Srixon Soft Feel. Den vet jag ger bra längd och jag känner mig trygg med den även om det blåser. Dessutom är greenerna så mjuka i januari/februari att man inte behöver en boll som spinner mycket på green.

Kommentarer
Postat av: Alltid Golf

Srixon AD333 är min absoluta favoritboll alla kategorier. NXT funkar, bara jag slipper spela ProV1. Gillar den inte av någon anledning. Bridgestonebollen har jag dock inte testat, men kanske värt ett försök.

2009-02-04 @ 19:10:29
URL: http://alltidgolf.wordpress.com
Postat av: Henrik

Kan inte säga annat än att jag blir riktigt sugen på att hitta "min" boll till våren.

Har läst runt lite på bloggen och insett att jag allt för länge bara spelat på hittebollar utan någon närmare eftertanke (undvikit stenkulor)



Så med andra ord det kan aldrig skrivas för mycket om bolltankar ;-)



Mvh Henrik

2009-02-05 @ 08:57:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0