Varför slår man kortare när det är kallt?

På våren och hösten hör man ofta sägas att bollarna flyger kortare när det är kallt. Det är bara sant i viss mån. Att slaglängden inte är densamma som under en vacker högsommardag, det har vi väl alla upplevt. Att det bara till viss del beror på temperaturen, det har få golfare koll på.

Ämnet har nyligen diskuterats på golf.se/forum. Enligt en av skribenterna är det såhär enligt PGA of Americas lärarhandledning:

En golfboll flyger...
...2 procent mer eller mindre för varje 1 mil per timme av vindkraft i endera riktningen
...upp till 5 procent mer eller mindre för varje 10 meter över eller under havsytan (ifrågasätts på forumet)
...upp till 3 procent mer eller mindre för varje 5 procents skillnad i relativ fuktighet över eller under 70 procent
...upp till 16 procent mer eller mindre beroende på lutning och typ av landningsområde
...upp till 8 procent mer eller mindre beroende på vilken typ av golfboll används
...1 procent mer eller mindre för varje grad i temperatur över eller under 12,8 grader C.

Kändes ganska krångligt, det där, eller hur? Enklare att säga att bollen flyger kortare när det är kallt och i det räkna in luftfuktighetens påverkan. Dessutom ska man inte glömma att banan ofta är våt och fuktig under vår och höst, vilket i sin tur minskar möjligheterna till rull. Jag gissar att det är där man tappar mest längd, i alla fall med drivern.

Det framgår ovan att längden påverkas upp till 8 procent av bollen. Det beror på att det i kyligt väder är svårare att komprimera bollen. Därför bör de flesta av oss amatörer använda en mjuk s k lågkompressionsboll när det är kallt. Min favorit just nu är Srixon Softfeel (2008).

Kommentarer
Postat av: Cia

Men allra minst flyger bollen när det är en djävulsk motvind.

HATA MOTVIND!!!!

Postat av: Golfer

Cia: Just, glömde den enkla.

2008-10-20 @ 21:43:43
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: bombmannen

Jag testade i helgen Srixon Trispeed efter att shopen fått in några dussin. Mycket skön boll och jag upplevde den lite längre än NXT Tour som jag brukar spela annars. Spinnet runt greenerna duger absolut också.

Skall kanske skaffa några Wilson Dx2 soft framöver, för den kallare årstiden.

2008-10-20 @ 21:44:45
Postat av: Golfer

bombmannen: Trispeed är bra. Aningens hård i skalet bara, om man ska vara petig.

Jag föreslår att du istället för Dx2 Soft köper några Srixon Softfeel eller Nike Power Soft. Jag upplever att de båda går längre än Dx2 Soft.

2008-10-20 @ 21:50:44
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: bombmannen

Tja, jag får väl prova Srixon Softfeel. Provad Dx2 i sommras då jag hittade ett par ca 30cm från varandra i skogen. Gillade dom så länge jag fick ha kvar dom i min ägo... ;) Nike har jag lite svårt för. Känns lite Kalle Anka. Detsamma med Topflight. Hittar jag några sådana så får dom alltid ligga kvar, eller ger bort dom till medspelarna.

2008-10-20 @ 22:00:49
Postat av: Golfer

bombmannen: återstår då Srixon Softfeel.

2008-10-20 @ 22:10:01
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Anders

Under havsytan sjunker väl bollen, om det inte är en floater :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0