Hur väljer man rätt boll?

Den frågan finns det många olika svar på beroende på vem man frågar.

En del hävdar att man ska göra en "custom fitting" precis på samma sätt som man gör för att hitta rätt klubbor. Det är säkert bra om man tar sig tid att göra det, men det är än så länge få som gör det, tror jag.

Andra hävdar att man ska prova sig fram, välja en boll och sedan hålla sig till den. På så sätt vänjer man sig vid hur bollen uppför sig med den egna svingen och hur den reagerar när man puttar på den. Säkert helt rätt det också.

Några menar att man lika gärna kan spela på de bollar man hittar i skogen eller i vattenhindret. Boll som boll, så länge man är amatör har det ingen betydelse. Denna uppfattning är helt felaktig, i alla fall om man frågar mig.

Sedan har vi dem som läser tester och väljer de topptestade bollarna och tror att bara det dyraste är bäst. Fel även detta. Bollar är olika uppbyggda och reagerar olika på olika typer av svingar. Det är just därför de är olika uppbyggda, eller om man så vill golfbollar är anpassade att passa olika typer av spelare, spel och svingar.

Idag lyssnade jag till en intervju med Rock Ishii, chef för utvecklingen av golfbollar på Nike. Det är Rock som Tiger jobbar tillsammans med för att hitta rätt boll för sitt spel.

Rock själv spelar såklart också golf. Han berättade i intervjun hur han väljer boll. Det finns tre saker som styr hans bollval:
  1. Hans svinghastighet, som är ungefär 100 mph
  2. Banans krav, dvs vid lång bana väljer han en boll som premierar längd framför kontroll runt greenerna och vid en kortare bana väljer han en boll med mer kontroll
  3. Väder och temperatur
För Rocks del betyder det bl a att han ibland spelar Nike Black (för längden) och ibland Karma (när det är kyligt väder).

Intressant sätt att välja boll på, tycker jag. Inget nytt sätt direkt, men resonemanget känns roligare än att hålla sig till en och samma boll hela tiden.

Jag har genom åren testat många olika typer av bollar. Dyra och billiga. Tourbollar och "mjukisbollar". Den här säsongen har jag inte som tidigare år gjort en "att-prova-lista". Det beror på flera olika saker. Främst handlar det om att jag förra säsongen hittade två bollar som jag trivdes så bra med att jag haft svårt att hitta en anledning att byta. Trots det har det hamnat några nya bollar i bagen.

Titleist NXT Tour
och Srixon Trispeed är de bollar som hängt med från förra säsongen. Båda passar mig väldigt bra. När jag spelat i år har valet av boll berott på, precis som för Rock Ishii, temperaturen och svingen. När det varit kallt ute har Trispeed gällt och när svingen känts bra och vädret varit varmare är det NXT Tour som gällt.

Ny för säsongen i min bag är Srixon AD333. En mjuk boll som placerar sig någonstans mitt emellan NXT Tour och Trispeed. Bollarna går i princip lika långt. Är det kallt går möjligtvis Trispeed något längre än de andra två. Trispeed är den boll som jag upplever har hårdast skal och AD333 har mjukast. NXT Tour spinner mest på green, därefter kommer AD333 och den som har sämst spinn på green är Trispeed.

Testad och ratad nu under våren är TaylorMade Burner. Utmärkte sig inte på något sätt för mig. Dessutom gillar jag inte skalets utseende.

Sedan finns en outsider, en boll som jag kan tänka mig blir en höstboll för min del. Det är Titleist PTS Carry. Under de tidiga vårrundorna uppskattade jag verkligen den höga bollbanan.

För att sammanfatta ser mitt bollval ut så här:

My choice of ball:


image757

Kommentarer
Postat av: Anders

Ja du, bollar blir man ju inte klok på. Tror man ska välja en som du säger och spela på. Vissta kan man byta men man ska nog inte ha en salig blandning i bagen. Var själv och shoppade lite på min favobutik hemma i kvarteret :) http://www.golfbollar.nu/

2008-05-23 @ 20:22:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0