Liten bolltest

Under niohålsrundan i måndags testade jag längden på några av bollarna jag hittade i bagen. På par 5-hålet slog jag andra slaget med följande bollar:

Srixon Trispeed
Srixon Soft Feel
Srixon AD333
Srixon ZUR-S
Callaway Hx Pearl
Bridgestone e5+
Titleist NXT Tour
Titleist Pro V1
Wilson Dx2 Soft
TaylorMade Burner TP


Burner TP inköpt efter att bloggläsaren (och bloggaren) Berglund tipsat om bollen i en kommentar.

Jag radade upp bollarna på fairway och slog järnsexor. Först ett slag, sedan samlade jag ihop bollarna och slog ett slag till. Jag tyckte mig träffa alla slag lika bra och därför borde längden på bollarna vara någorlunda jämförbar.

Två bollar var märkbart längre än de övriga och det i samband med båda slagen:

Srixon Trispeed och Titleist NXT Tour.

Det är ju också dessa två bollar jag spelat mesta med eftersom jag under förra säsongen kom fram till att de båda gav mig lite extra längd. Och det resultatet tycks ju gälla även i år. Båda bollarna var upp mot tio meter längre än övriga. Om man sedan skalar bort några meter för extra bra bollträff och lite önsketänkande så blir det nog kvar fem meter. En halv klubba längre. Det är inte fy skam. Det är nog dags att bestämma vilken boll som ska få det fulla förtroendet under resten av sommarsäsongen. NXT Tour ligger bäst till med tanke på att det är den av de två nämnda bollarna som dominerar i bollförrådet.

Hur var då Burner TP? Jodå, helt okej, men den stack inte ut i något avseende. En mjukisboll bland flera andra, kanske med mer spinn i det korta spelet än en del andra, men det har jag lite svårt att bedöma.

Kommentarer
Postat av: Berglund

Intressant! Tränade med V1, AD333 och TP Burner idag vid övningsgreenen och V1:an har klart mest "bett". Bollen från TaylorMade strax före Srixons boll men det kan nog vara mycket psykiskt i den kommentaren :)



Man kanske skulle sluta övningsspela på hittebollar snart... ;)

2008-07-19 @ 22:04:04
URL: http://berglundbloggar.wordpress.com/
Postat av: Anders

Om du får tillfälle så testa gärna Wilson px3. Extremt mjuk känsla men har inte lyckats avgöra hur den står sig längdmässigt.

2008-07-20 @ 10:13:16
Postat av: Golfer

Anders: Om jag hittar någon ska jag testa. Tror det är slutköpt för året...men jag är sugen på att prova Hx Hot Bite och Px3, så vi får väl se. Testade föregångaren till Px3 och den gillade jag. Dock inte längre än någon annan och sedan är det det där med dimplesmönstret, det tar ett tag att vänja sig.

2008-07-20 @ 13:35:50
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: David

Tack för testet! Jag tror en del på Wilsonbollen också, men Hx Hot bite fräser sönder direkt! Dåligt.

2008-07-21 @ 00:02:17
Postat av: Golfer

David: Jag hittade till min lycka en Hx Hot Bite idag. När dagens match var över spelade jag med den bollen de tre sista hålen. Kändes lite hårdare än NXT Tour. Fick bra längd, men något stopp var det inte i bollen tycker jag. Slog två inspel med min 58-gradare utan något stopp att tala om trots att bollträffen var bra. Å andra sidan lyckades jag inte fräsa sönder bollen heller. Har väl för dåligt tryck i slagen helt enkelt.

2008-07-21 @ 19:12:42
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Tobias

Du har inte provat Nike one platinum? Jag fastnade för den då jag både får bra längd och bite! Lycka till med golfen!

2008-07-21 @ 23:02:04
Postat av: Golfer

Tobias: nej, den har jag inte testat. Vad jag läst så är den låta för hård för mig, eller rättare sagt jag slår inte tillräckligt hårt på bollen för den bollen. Enligt en test jag läste var den bollen dessutom kortast av alla bollar för vanliga amatörer som inte svingar över ca 100 mph. Men....det är den boll som spinner mest av alla på marknaden. För mig och andra med lugnare svinghastighet kan Black vara ett alternativ.

2008-07-22 @ 14:20:09
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0