Att välja boll

För många golfare handlar valet av boll mer om vilken ficka i golfbagen man sticker ner handen i. För andra är valet bra mycket viktigare och framför allt roligare än så.

Jag har genom åren provat mig fram till vad som passar mig bäst. jag brukar testa en hel säsong. När jag väl valt är säsongen slut och dags att börja på ny kula (haha) nästa säsong eftersom det kommer nya modeller varje år.

Alla golfare, oavsett nivå, kan tjäna på att göra ett medvetet bollval. Sedan beror det på vad man vill att bollen ska ha för egenskaper. Gå långt, spinna mycket, kännas mjuk eller hård, vara billig osv

Jag har skrivit några inlägg på diskussionsforumet på golf.se där det handlat om vad man ska välja för boll om man har en svinghastighet på lite drygt 90 mph. Huvudfrågan har varit om man ska spela på en premiumboll med mycket spinn runt greenerna och "offra" några meter i längd eller om man ska spela med en boll som går långt, men spinner mindre runt greenerna.

Så här skrev jag:
"Under 2007 testade jag ett flertal bollar, bl a Pro V1. Jag tappade också längd med den jämfört med t ex NXT Tour. Visst är det mer bite i Pro V1 och det är ju kul, men bara de gånger man har nytta av det. Med mina längder så har jag det lite för sällan för att tjäna på att spela Pro V1. Särskilt med tanke på att jag dessutom tappar i längd. Med drivern tappar jag inte så mycket om ens något jämfört med t ex NXT, däremot tappar jag med järnen.

Jag kom fram till att NXT Tour gott räcker för mig och mitt spel. Många gånger behöver jag inte ens det lilla stopp som NXT Tour ger mig utan jag klarar mig fullt tillräckligt med det bite som finns i favoritbollen Srixon Trispeed.

Bara du själv kan avgöra om det är värt för dig att ge upp i längd för att vinna i bite. Testa dig fram och fundera över hur ditt spel ser ut. Spela sedan med den boll du anser dig trivas bäst med och som du inte lider av att skicka ut i skogen då och då."



Nästa nummer av tidningen Golf Magazine (lär dyka upp i Sverige nästa vecka) är ett riktigt bollnummer. Just nu är testresultaten som presenterats i tidningen en stor snackis på www.golfwrx.com.

Den boll som i det testet sägs ge mest för pengarna är Nike Power Distance och modellen Power Soft.

Så här säger en av dem som läst testet i Golf Magazine:
"Looks to me like the TP Red and Black are the best balls for the 90-100 SS that wants to play a premium ball. My vote for the best cheaper ball would be the Nike PD soft."

Mer...
"To be honest the Nike PD Soft looks like a good ball for the money. Ranked 7th on distance and 25th on spin."

Ännu mer...
"The TP Black and Red both were hands down the best of the premiums at 90. TP Black was 259.1 and the Red 258.6. The HX hot was at 253.9 and I thought that rock was the longest ball I'd hit. Best performane and value has to be the Nike PD soft. It got 255.9 at 90, had good spin at 8800 off the wedge (beating the E6+ by 1200rpms no less) and only $15.99/dx."

Och listan:
"Top 5 balls for distance at 90 mph swing speed. 137 MPH ball speed. 13.75 degree launch angle. 2900 rpm were:

1. TM TP Black- 259.1
2. Noodle+- 259.0
3. TM TP Red- 258.6
4. NXT Extreme- 257.5
5. Nike PD Soft- 255.9"

Men tänk på:
"Even if you have 90 mph swing speed but your launch angle and spin are different than what was tested you might find out that some of the other balls would work better for you. Thats the variable here....As the article stated...You have to hit a lot of different balls to see what really works for all of your swing numbers and the type of player you are."

Det där sista är riktigt intressant och gör att man inte kan läsa sig till vilken boll som passar bäst för det egna spelet, utan man måste testa. Testerna kan ge vägledning till vilka bollar man bör prova däremot.

Jag har testat Nike Power Soft (2006) och det efter att ha läst gott om den på amerikanska forum. Bollen passade dock inte mig. Jag fick för mig att den spann för mycket för min sving. Jag fick inte ut någon längd.

Intressanta bollar att testa för den som vill premiera längd före spinn är utöver de ovan nämnda:

  • Bridgestone e5+ och e6+
  • Srixon Trispeed och kanske även Soft Feel och AD 333 (som jag också testat, men samma sak där=dålig längd med min sving)
  • Callaway Hx Hot Bite
  • Wilson Dx2 och den nya Zip
  • Top Flite Gamer
...och säkert några till.

Kommentarer
Postat av: Anders

Gratulerr på ettårsdagen! Har du bollförslag till SS 85 mph (driver). Prioriterar längd framför bite om jag måste välja.

2008-01-10 @ 16:24:07
Postat av: David

Tjoho! Äntligen tillbaka för lite bloggläsande efter en ganska golftom höst (liten skada samt mycket jobb). Intressant och spännande med lite nya bolltester. Din lista ser ut ungefär som min topplista inför 2008. Möjligen kan man lägga till nya Pinnaclebollen (platinum soft tror jag).

Grattis på 1-årsdagen också!

2008-01-10 @ 17:54:47
Postat av: Golfer

Anders: Tack. :-) Jag tycker att du i första hand ska testa Srixon Trispeed och i andra hand Wilson Dx2 Soft. Vill du ha mer bite, testa Titleist NXT Tour. I övrigt gäller listan i inlägget ovan. Både är e5 och e6 är klart intressanta bollar.

2008-01-10 @ 20:39:21
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Golfer

David: Kul att "se" dig här igen. Precis, Pinnacle Platinum Feel (tror jag du menar) låter också intressant. Sedan frågan om man vill spela med Pinnacle...eller Top Flite också för den delen. En del har ju lite svårt för de båda märkena.

2008-01-10 @ 20:41:57
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0