2008 års första bolltest

Igår kom februarinumret ut av tidningen Todays Golfer ut i Storbritannien. Här hemma i Sverige får vi vänta ytterligare en eller två veckor innan tidningen dyker upp.

Månadens tema är bollar. Man har låtit göra ett bolltest med "riktiga" golfare och inte någon robot, som tydligen är fallet med den bolltest som gjort av tidningen Golf Magazine, som jag nämnt tidigare på bloggen.

image517

Här nedan följer några av resultaten baserade på slag med en 9 graders driver, en 48 graders pitchingwedge. Svinghastighet och launchangle okänd. Nog så intressant ändå även om jag gissar att svinghastigheten i testet är högre än min med tanke på att man använt en 9 graders driver.

Jag har gulmarkerat de bollar jag tycker ser mest intressant ut, dvs en kombination av längd från tee, låg spinn från tee samt längd och hög spinn med pitchingwedge.

Vilka bollar ligger i topp? Jo, det två bollar som jag fastnade för under säsongen 2007.

image518

Kommentarer
Postat av: David

Ser hyfsat intressant ut. Det ska bli kul att läsa alla kommentarer när tidningen kommer ut. Såg förresten på Golfwrx att det finns något som heter golfballselector, men där måste man betala för sig. Har du hört något om det?

2008-01-13 @ 16:15:03
Postat av: Golfer

David: På Golfballselector kan du välja mellan att köpa en test eller ett ännu dyrare medlemskap med fri tillgång. Jag vill minnas att man måste ha koll på en massa fakta om sving, vinklar och spinn för att testet ska vara rättvisade. Dessutom är det ganska dyrt och dom släpar efter när det gäller bollutbud. Nja, inget för mig.

2008-01-14 @ 00:04:13
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0