Bollförrådet 6, Nike

Precis som Callaway fanns inte Nike på bollmarknaden när jag började golfa 1997. Sedan dess har Nike också lyckats etablera sig som ett bollmärke, mycket tack vare Tiger Woods. jag har genom åren provat flera Nike-bollar, men aldrig tourbollarna. Ingen av de jag testat har dock inte imponerat särskilt mycket. Och det är konstigt, för det sägs att det är Bridgestone som gör Nikes bollar. Jag gillar ju Bridgestone och Precept, som ägs av Bridgestone och som också tillverkar bolla. Mer om Precept i ett senare inlägg.





De två översta bollarna är av samma typ. Power Distance Soft, till vänster, kom 2008 och är en mjuk distansboll som precis som den äldre modellen till höger Super Soft (kom 2006?). Båda har det skrivits mycket om på amerikanska diskussionsforum då de anses vara riktigt bra i förhållande till sitt pris. Trots att de är riktigt mjuka tvådelsbollar har jag inte lyckats klämma ut särskilt mycket längd ur dem. Kan vara så att de spinner för mycket i det långa spelet för att passa mig.

Juice kom 2007 och laserades med häftiga reklamfilmer där man slog bollen genom olika frukter, vill jag minnas. Precis som bollen bredvid, Mojo som kom något tidigare, var det en lite mjukare tvådelsboll som skulle locka oss "slow swingers". Ingen av dem tilltalade dock mig. Skalet på dem båda var och är för hårt.

Nederst en av Stadiums storsäljare TA2-LNG. En tredelsboll som såldes billigt. Jag har dock aldrig spelat med denna vad jag kan komma ihåg. Måste vara en hitteboll.

Läs mer om Nike och deras bollar HÄR.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0