Bollförrådet 12, Epilog

Året lider mot sitt slut. Det har varit ett innehållsrikt golfår för min del. Inte minst drömresan till Skottland lever kvar som ett minne. Sedan har jag förnyat hela min bag. Om man jämför hur bagen såg ut när jag var i Portugal i januari i år med hur den planeras se ut när vi reser om några veckor så är det bara ett klubbhuvud som var med förra året. Klubbhuvudet på drivern. I övrigt är allt nytt.

Mot sitt slut lider också min lilla genomgång av de bollarna som upptar plats i mitt förråd. En galen idé egentligen, sortera och fotografera bollar. Många bollar av äldre modell dessutom. Varför har man kvar sådana? Nåja, den frågan kanske inte ska besvaras. Vad spelar det för roll? Jag tycker bollar är roligt och intressant. Det räcker gott som svar.

Om man ska summera serien "Bollförrådet" så saknas ett märke och det är Wilson. Bollar med det märket lyste med sin frånvaro i förrådet. Det betyder inte att jag aldrig spelat med Wilson, för det har jag. Däremot tror jag aldrig att jag köpt ett fullt dussin av någon modell, vilket antyder att jag aldrig riktigt fastnat för Wilsons bollar. Det var ju mycket prat om Dx2 när den kom 2007, därför har jag spelat med den bollen en del. Har dock aldrig fått ut så mycket längd som jag önskat ur den. Annars gillar jag Wilson. Dom vågar gå sina egna vägar både när det gäller bollkonstruktion och -design och klubbdesign.

Så, om jag för egen del avslutningsvis ska dra någon slutsats av genomgången av mina bollar genom historien så blir det:

Jag är aldrig nöjd och kommer aldrig att bli när det gäller bollar. Och det beror inte på bollarna och deras egenskaper utan det beror helt enkelt på mig, min sving och min utrustning.

1. Min sving är inte helt stabil och dessutom inte alltid på korrekt svingplan vilket påverkar bollen, hur den känns och uppför sig. Känslan och beteendet varierar helt enkelt.

2. Sedan är det där med utrustningen. Det händer ju att det byts klubbor i min bag då och då. Och olika klubbor påverkar bollen på olika sätt. De järnklubbor jag har nu t ex ger högre utgångsvinkel och mer spinn än de tidigare klubborna. Det påverkar bollvalet.

3. Sist men inte minst handlar det om min ålder. Det är ju inte så att min sving blir mer explosiv ju äldre jag blir. (I alla fall inte än.) Även det påverkar bollvalet. Eftersom ingen av dessa tre faktorer är konstant över tiden så kommer också mitt letade efter den perfekta bollen att fortsätta. Det är skönt att veta. För tänk så tråkigt det vore att inte få testa olika bollar och leta efter den där bollen som jag tror skulle kunna revolutionerar mitt spel. Och tron är en viktig del i den mentala delen av spelet och ska inte underskattas.

Kommentarer
Postat av: David

Tack för alla inlägg om bollar. Lägg till en Wilsonboll till testlaget inför 2009; Px3 Soft Spin. Den kommer inte att göra dig besviken!

2009-01-01 @ 16:47:10
Postat av: Peter Norén

Bloggvän, ser att du har blivit cititerad i annan golfblogg på golf.se



instance=8" rel="nofollow">http://www.golf.se/extra/news/?moduleinstance=8



Grattis till detektivarbetet!

2009-01-01 @ 18:20:21
Postat av: Alina

God fortsättning! :)

2009-01-01 @ 18:24:02
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Golfer

David: Tack för att du läst inläggen. Ja, den där Wilsonbollen bör nog provas faktiskt.

---

Peter: Tack, det hade jag inte sett. Din länk funkade inte men jag hittade till Eric Franzéns blogg.

---

Alina:

Tack, detsamma.

2009-01-01 @ 23:09:46
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: bombmannen

Tack för en mycket intressant läsning. Ligger mycket jobb bakom denna förstår jag. Favoriten var väl inledningsvis när du beskrev hur du satt på mattan och "lekte med dina bollar" och tonåringen kom förbi :) Kan riktigt se det framför mig.

2009-01-02 @ 12:16:20
Postat av: Golfer

bombmannen: Tack för att du läst. Ja, några timmar ligger allt bakom. Händelserna på mattan fotograferades som tur var inte, men är säkert etsade i tonåringens minne. :-)

2009-01-02 @ 12:24:52
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0