Här ska solas! Här ska golfas!

Efter tipsen jag tidigare skrivit om har jag nu bestämt mig för att byta ut min gamla solskyddskräm med solskyddsfaktor fyra till nya, effektivare och dessutom "åldersskyddande" solskyddsprodukter. Nu kan jag bege mig ut på banan och solen med mindre risk att bränna mig. För brännas sig....det vill man inte. Minns fortfarande den där gången för dryga 20 år sedan då jag efter en dag bland Tylösands sanddynor skulle krypa ner i en sovsäck. Var som att krypa ner i sandpapperssäck. Fasen så obegligt det var. Inte nog med det, senare under kvällen och natten kom frossan. Nej, usch, det vill jag inte uppleva igen. Nu ska det solas säkert. Så säkert som det nu kan bli när man under fyra till fem timmar på golfbanan befinner sig under en klarblå himmel och strålande sol.

Här är i alla fall inköpen:

image169

För den som vill läsa och lära mer om hur man kan skydda sig mot solen kan läsa på Statens Strålskyddsinstituts hemsida. Där finns solråd både för barn och vuxna. Många kanske inte tänker på det, men UV-strålning utgör den största folkhälsorisken när det gäller strålning. Det trots att det talas mycket mer om strålning från t ex mobiltelefoner, 3G-master och andra strålkällor. Vara i solen ska vi absolut vara, men se till att sola säkert.

image170

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0