Here comes the sun

Det är i morgon 40 år sedan Beatles släppte den klassiska plattan Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band. På en annan Beatles-platta, nämligen Abbey Road, finns en låt som heter Here comes the sun, skriven av George Harrisson. Beatles har inte spelats värst mycket på min stereo genom åren, jag är lite för ung för det. Däremot har låten Silent Sun med Genesis ofta strömmat ur både högtalare och lurar. Den släpptes 1969 på Genesis första platta From Genesis to Revelation. Länge sedan.

Och länge sedan är det sedan solen sken på oss från klarblå himmel. Så länge sedan att man nästan glömt vilken skada den kan göra om man inte är försiktig.

Jag är dålig på att använda solskydd, inte minst när jag spelar golf. Under förra veckans spel på Öland smörjde jag som hastigast in mig lite med solfaktor 4 innan jag klev ut på banan. "Klarade" dagen hyfsat, men lite röd blev jag allt. Inte bra. Man ska inte bränna sig.

På Stockholms central har just nu företaget Beiersdorf en monter där man kan kolla vilken solskyddsfaktor man ska ha med hänsyn till den egna hudens känslighet, var i världen man befinner sig och vad man gör. Jag klev in i montern idag och bad om att få bli testad. Sa att jag kommer att befinna mig i Europa under sommaren, inte nära havet, däremot på golfbanan. Efter lite hokuspokusmätningar i mitt ansikte och på mina handleder fick jag rekommendationen av representanten från Beiersdorf och varumärket Eucerin att jag ska ha solskyddsfaktor 20-25 när jag spelar golf. 20-25! Jag visste inte ens att det fanns så hög faktor.

Får nog se till att byta ut min solkräm. Om jag enligt expertisen bör ha 20-25, då känns det som jag tar stora risker om jag bara använder solskyddsfaktor 4.

Här kan man testa vilken solskyddsfaktor man bör ha om man inte har chans att göra en "livetest" som jag gjorde.

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Några tips kommer här för den som vill skona den känsliga huden i ansiktet och för den som inte vill ha ett brunt/rött ansikte och hals samt en vit kropp för övrigt. I förebyggande syfte kan jag rekommendera Eucerin age protection for face sf 25 för ansiktet och halsen, den är inte så fet som en del krämer är. Det går bra med sf 35 också. Vill man skydda huden ytterligare i anskiktet så är zinksalvan från apoteket bra, Den är även bra om man har bränt sig någonstans men ändå vill vara ute i solen. En täckkräm från Oreal eller Helena Rubenstein innehåller också sf och kan också användas för att tona ner det vita i zinksalvan eller för att dölja den röda solbränna. Täckkrämen, om man har köpt den rätta nyansen, (samma färg som sin egen hudfärg) syns knappt inte, utan det jämnar bara till färgen på huden. Kan det vara något för manliga golfare också??

Postat av: Golfer

Kerstin: Tack för tips. De kan absolut vara något för manliga golfare också.

2007-06-01 @ 19:18:56
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Virvla

detta är inte i cliniques mens collection men jag tycker den är super
http://www.clinique.com/templates/products/sp_nonshaded.tmpl?CATEGORY_ID=CATEGORY4923&PRODUCT_ID=PROD11667
clinique har även spf upp till 50 om du är väldigt känslig!!

2007-06-01 @ 20:27:15
URL: http://virvla.se
Postat av: Golfer

Virvla: Tack. Får kolla på.

2007-06-02 @ 11:09:46
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Virvla

länken funkar inte men du kan ju googla på Clinique, sheer city block!

2007-06-02 @ 19:36:23
URL: http://virvla.se
Postat av: Cecilia

Det som allra mest avslöjar en golfare är att en hand är solbränd och den andra vit... Både jag o maken lider redan av fenomenet.
Därmot gäller det att vägra keps. Brunt ansikte och vit panna... det ser ju inte KLOKT ut.

Postat av: Golfer

Cecilia: "Vita handens sällskap", inget jag lider av snarare tvärt om. Blir som ett hemligt tecken till andra som har samma intresse. Det gällde dock inte den killen jag spelade med häromdagen. Han använde helst inte handskar eftersom han ville bli brunbränd på båda händerna.

2007-06-03 @ 21:01:51
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0