Svårt att bestämma sig

Ett gott råd till alla golfare när det gäller bollval är att bestämma sig för en boll och hålla sig till den. Jag brukar också ge det rådet om någon frågar. När det gäller mitt eget bollval är jag dock dålig på att följa det rådet. Som framgått för den som följt bloggen så brukar jag spela med olika bollar och framför allt testa mång olika. Nåja, jag brukar faktiskt bestämma mig jag också. I alla fall under perioder då det är många tävlingar.

Igår passade jag på att rensa lite i "golfgarderoben". Där fanns en del bollar som synes på bilden nedan. I de större kartongerna hittade jag bl a ett helt dussin Titleist NXT Tour. Hade jag ingen aning om att jag hade kvar.

image233

Kommentarer
Postat av: Peter

Det var ju lite fler bollar än jag spelat på :) Jag har en liten budgetfavoritboll som är Scanna Soft Spin från Biltema för 79kr/dussin. Den är ruskigt prisvärd för en medelgolfare som jag. Testa den om du inte har gjort det redan...

2007-07-13 @ 19:17:30
Postat av: Golfer

Peter: Tack för tipset. Jag tror dock inte den bollen är något för mig. Inte för att jag skulle vara för bra golfare för den bollen utan helt enkelt för att det skulle vara för enkelt att skylla på "biltemabollen" om jag skulle spela dåligt. (Vilket händer. :-))
Mycket av spelet sitter i huvudet. Där finns anledningen till allt laborerande med bollar (och klubbor) för min del.

2007-07-13 @ 19:43:37
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Cecilia

När jag sänkte mig spelade jag på en Callaway HX Hot. Samma boll båda rundorna. Det måste vara en himla bra boll.
Tyvärr slog jag den i vattnet på hål 17 så den finns inte mer, men det finns nog fler i affären :-)

Postat av: Golfer

Cecilia: Det finns fler. Lovar. Annars får kan jag kolla i min garderob. :-) Hx Hot är lång. Bra i det långa spelet, men jag har ibland lite svårt att veta hur långt den går med järnen. Går längre än andra bollar (det var det där med att bestämma sig...).

2007-07-13 @ 20:52:59
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: UTE

Hur har Du med märkningen på Dina bollar?
Själv ritar jag en "glad gubbe" som underlättar både på tee och green.
Vet att "vissa" andra vill ha omärkta bollar för som Du skriver "det sitter i huvudet".

2007-07-14 @ 09:13:00
Postat av: Golfer

UTE: Jag markerar mina bollar med tre prickar. Så här:
http://golfers.blogg.se/070207200023_en_prla_p_banan.html
Jag har ju testat din märkning, men den funkade inget vidare för mig. Jag tappade fokus när den glada gubben stirrade på mig. :-)

2007-07-14 @ 09:23:48
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Richard

Läser om märkning av bollar och glada gubbar för att påminna om att man inte ska bli sur innan man slagit bort bollen;-] Alla tips är bra, allt som underlättar gillas.
Mitt bidrag till detta med märning av boilar är produkten "Line it up" Det är en liten plastmojäng som man sätter fast på bollen. Denna mojäng har en skåra där man drar en penna. Vipps så har man en rak linje att sikta med på tee och green. Mycket bra för att slippa få "sista sekunden tankar" på tee ang om man siktar rätt.
http://www.golf-products.co.uk/prodimages/line-m-up_Large.jpg

2007-07-14 @ 17:45:03
Postat av: Golfer

Richard: På flera av de nyare bollarna finns numera en sådan siktlinje som den där plastmojängen hjälper till med att fixa. Jag är inte helt frälst i de där linjerna. Tycker snarare att det är svårt att sikta med bollen. På korta puttar funkar det, men inte långa. Jag tvivlar ofta när jag ser linjen ovanifrån. Många gånger felaktigt för om jag går tillbaka och kollar linjen så brukar siktet med bollen stämma.

2007-07-14 @ 19:29:39
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0