Den optimala medelgolfarbollen?

Den optimala medelgolfarbollen?

Ja, kanske är Bridgestone e5 den bästa bollen för de som ännu inte har ett handicap under 10, men sedan länge sänkt sig under 20. ...eller helt enkelt den spelare som vill spela på en boll med tourliknande känsla, men som vare sig vill betala av de bollarna kostar eller som har en sving som passar sådana bollar

Jag spelade den här bollen ett antal av rundorna under Portugalresan. Den var en klart positiv överraskning. Den var lång, den var för mig tillräckligt mjuk (kompresseion 80) och den är framför allt mycket skön och stabil att putta med.

Den kritik jag läst på annat håll om bollen är att den tenderar att gå för högt för en del spelare. Har man en hög bollbana eller slår hårt på bollen kan den gå för högt, man kan få en s k ballongbana. Den stiger då högt för att sedan gå brant ner med dålig rull som resultat. Jag har också läst spelare som hävdat att den påverkas lättare i vinden än t ex Callaways bollar.

Bollen går högt. Den är tillverkad för att ha en hög bollbana. Det passar en del spelare, men inte alla. Det passar mig. Att den är lättpåverkade i vinden tyckte jag mig inte märka alls under de rundor jag spelat med bollen.

Följande kan man läsa på www.edwinwatts.com om bollen:

The e5 and e6 balls are specifically engineered for mid-skilled players looking to maximize their distance.

"When choosing which golf ball best fits a player's game, so much is made of swing speed, but really swing speed is only part of the equation," said Shunsuke Tayama, Golf Ball Marketing Manager, Bridgestone Golf, Inc. "Actually driver spin plays an important role in determining trajectory and distance. Our goal was to develop golf balls that optimize trajectory to maximize distance for a broader range of amateur golfers."

With the e5 and e6 golf balls Bridgestone has divided the universe of players into two specific categories of spin and trajectory patterns, those who hit a low trajectory tee shot that limits carry and those who lose distance as a result of too much sidespin in the form of a slice or hook. The Bridgestone Golf engineering team has created a golf ball to address each of these tendencies in the e5 and e6.

The e5 golf ball is targeted at players who want higher trajectory off the tee for more distance and Tour soft feel around the green.

The Bridgestone e5 golf ball is a two-piece urethane cover ball, featuring a seamless 432-dimple pattern. Seamless Cover TechnologyTM (SCT®) is a superior alternative with complete dimple coverage compared to conventional balls that have a seam that may cause unexpected differences in ball flight. SCT creates added distance and a more consistent ball flight for pinpoint accuracy.
The e5's construction is unique in the marketplace, providing the distance of a two-piece ball combined with the precision soft feel and backspin of a Urethane cover.

The new Large Kinetic Energy Core generates higher initial velocity for explosive launch and impressive distance. But that's not all. The new Grip and Grab Urethane Cover delivers optimized spin off the driver, as well as superb backspin and feel on approach and finesse shots. Urethane covers are typically reserved for Tour caliber balls. Making this technology available to a broader range of players is a true innovation.

"Our golf ball engineers have done it again," said Dan Murphy, Senior Director of Marketing, Bridgestone Golf, Inc. "We are excited to see how the new technologies will be received by this segment of the golf market. We recognize that not everyone hits the ball like a Tour Pro and we are proud to introduce the e5 and e6, so that players of all skill levels can customize their distance."

Kommentarer
Postat av: David

Tack för en utförlig kommentar/recension till e5. Jag är riktigt intresserad av en tvådelsboll med urethanskal, och det finns ju inte så många. Problemet för mig är att jag får för mycket spinn med drivern, vilket talar emot e5. Jag vill ju till varje pris undvika ballongbanan som jag i och för sig hittills bara fått av Srixon AD 333. Om inte e5 eller nya Srixon Trispeed funkar för mig så blir jag nog tvungen att öppna plånboken och betala för tourbollarna, fast det bär emot... Enligt februarinumret av Todays Golfer var kanske Nike Platinum bäst när det gäller spinnvärde, fast testkillen svingade rätt snabbt! Har du någon erfarenhet av den bollen? Fortsätt skriv mycket om bollar också! Det är jätteroligt att läsa och den ultimata extrakicken vid sidan av klubbor för alla utrustningsnördar.

2007-02-09 @ 14:37:12
Postat av: Golfer

Om du har problem med mycket spinn med drivern kanske e5 inte funkar, men du bör testa. Om du hittar bollen. Finns den inte i butiken kan dom alltid beställa hem. e6 kan funka för dig. Skulle gissa att Trispeed kommer att vara snarlik e6. e6 spinner mindre än e5 med drivern...men också på greenerna, dessvärre.
Ett hett tips för dig kan också vara den nya Titleist NXT Tour som kommer under säsongen.
Platinum har jag ingen erfarenhet av. Däremot har jag spelar ett antal rundor med Callaway HX Tour 56. En kanonboll, men såklart lite dyr. Söker du lägre bollbana är den kanske inte för dig eftersom den går ganska högt.
Tack. Jag ska fortsätta skriva ett tag till :-)

2007-02-09 @ 15:47:11
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: David

Utrustningsvärlden har en touch av moment 22 över sig... Jag slår i grunden bollen lågt, vilket leder till att jag behöver extra loft på drivern för perfekt launch-vinkel. Fast med högre loft och launch kommer mer spinn, vilket automatiskt kräver en boll som spinner lite. Men eftersom jag är sk "singel", (men långt från superstar:-)) så har jag ändå vissa krav på spinn runt greenerna. Moment 22 som sagt. Det bästa sättet att lösa problemet är att köpa en premiumboll för att få båda egenskaperna, men jag tycker personligen inte att man är bra nog bara för att man är "singel". Min bedömning är att golfare med hcp under 4 kanske kan ha nytta av allt man får för 500 spänn. Det känns som en djungel. Fast å andra sidan är det ett ruggigt i-landsproblem. Kanske handlar det i slutändan om att välja mellan bra närspel och långa drivar? Jag bryr mig mest om scoren efter 18 hål så e5 går nog före e6 i alla fall...

2007-02-09 @ 16:18:08
Postat av: Golfer

Kom på ett bra alternativ till...Wilson Px3. Se inlägg.

2007-02-09 @ 21:04:31
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0