Last look at Eden

Säsongsavslutning och årets sista 18-hålsrunda. I alla fall på gräs. Om vädrets makter är med oss kanske det i juletid likt förra året blir en 18-hålare på snö. Vi får se. Idag var det i alla fall gräs och riktigt bra underlag för att vara så sent på säsongen i mina trakter.



Jag hade bokat in mig med två för mig okända spelkamrater. När jag anlände till banan 30 minuter före starttiden hade dom dock redan gett sig iväg. Jag fick en ursäkt i shopen, men jag antar att dom hellre ville spela själva än ha mig med. Jag fick istället boka in mig i den boll som skulle slå ut klockan 10. En treboll, så där fanns plats. Mycket plats visade det sig för de tre dök aldrig upp. Och jag blir lika irritetad varje gång det händer (och det händer alltför ofta) att jag bokar in mig för att spela och övriga i bollen inte dyker upp. Dåligt. Hur svårt kan det vara att lyfta luren eller gå in på nätet och boka av sig?

Nåväl, jag gav mig i alla fall iväg själv. Öppnade halvdarrigt på första hålet och följde upp bogeyn där med en birdie på hål två efter en ruskigt bra slagen järn 6:a till tre decimeter från hål. Följde sedan upp birdien med ett par på hål tre. Sedan rullade det på ganska bra. Det är ju nästan tre veckor sedan jag spelade, så visst var det lite ringrostigt. Puttningen kunde jag dock inte klaga på. Den röda puttern fick följa med idag och den blå fick vila. Den röda var het. Jag visste att det skulle löna sig att sköta om den väl. Ett tag gick det inte att missa med den trots hålpipade höstgreener. Kändes bra. Bra kändes också drivern. Hade en riktigt bra sving och slog kanske de bästa drivarna under hela säsongen. Tänk så nyttigt det kan vara att vila svingen ibland.

Första nio landade på 17 poäng trots ett streckat hål och andra nio på 18 poäng trots en klantigt treputtad 17:e green. 35 poäng och 87 slag kändes som en riktigt bra säsongsavslutning.

Dags då att titta tillbaka på ännu en golfsäsong. Det har blivit mindre spel den här säsongen än på flera år. Däremot har det blivit mer golftittade än tidigare tack vare att jag och min sambo upplevde både Scottish Open, British Open och Scandinavian Masters på plats. Fantastiska dagar och mycket trevliga minnen.

Spelmässigt har det gått hyfsat under säsongen. Spelat förhållandevis jämt och avslutar denna säsong på ungefär samma handicap som förra året. Nästa år ska jag försöka slipa lite på handicapet. Och sitter drivarna som de gjorde idag kan det mycket väl bli ensiffrigt nästa år... Kanske med hjälp av en eller flera nya klubbor i bagen. Återstår att se vad hyllorna kommer att fyllas med till våren.

Därmed rundas denna säsong av. Lustgården golfbanan kommer troligen besökas fler gånger innan snön kommer, men då får det nog bli den lilla korthålaren Järna GK. Så visst kan man säga att detta var "Last look at Eden" för denna säsong. Nu börjar uppladdningen inför UTE International 2010 i februari.


Kommentarer
Postat av: Kristoffer

De var en del löv på banan ;). Själv brukar jag faktiskt spela Högantorps 9-hålare under de kallare månaderna. Den ligger ganska nära Kallfors (i anslutning till Salem GK) och har öppet i princip året om under förutsättning att de inte är för mycket snö. Rekommenderas om suget är för stort.

2009-10-25 @ 20:36:23
URL: http://www.tjango.se
Postat av: Jocke

Hade också avslutning i helgen. Lördag blev nog min sista runda för säsongen. Åtminstone på fullt öppen bana. Nu ska jag slicka mina sår vila mig i form och läsa om en hel del golftips etc under vintern. För att dra igång med några lektioner i vår och sen vem vet? Ha det..........

2009-10-26 @ 08:23:37
URL: http://www.sicutmorisest.se
Postat av: Anonym

Hej Golfer!

Ar pa rekresa i en annan del av varlden och jag kan rapportera att det ar VARMT. Gar inte att spela golf och just nu siesta i skuggan. Trana pa och snart kommer nog inbjudan.

Lev val!

UTE

2009-10-31 @ 16:06:15
URL: http://ute.blogg.se/
Postat av: Magnus

Har funderat detta med att man som ensam golfare blir lite illa behandlad ibland, som att det skulle vara något dåligt och irriterande för man tex fyller ut en tre-boll. Varför är det så eller är det bara jag som har den känslan.

2010-01-04 @ 14:08:20
Postat av: Golfer

Magnus: Jag hoppar väldigt ofta in i bollar där jag inte känner någon och det är bara någon enstaka gång jag inte känt mig välkommen. När jag spelar med folk jag inte känner brukar jag hålla låg profil och låta med bestämma hur mycket det ska pratas.

2010-01-06 @ 11:31:34
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Madicken

Var ute och spelade en runda efter att inte spelat på ett par år. Kul att hitta en sida som inspirerar oss golfare!

2010-08-02 @ 11:49:50
URL: http://golfclubsinfo.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0