Test av Callaway Big Bertha Diablo

För en tid sedan provslog jag Callaways nya driver Big Bertha Diablo på Dormy. Den kändes riktigt bra. Igår var det dags att prova den på rangen.


(Foto: www.callawaygolf.com)

Här är några korta intryck:
Utseende och design: Ser stor ut, men inte för stor. Annorlunda form som jag gillar. Undersidan är snyggt röd. Om köp av driver bara handlade om design så skulle Diablo stå sig mycket bra.
Skaft: Jag testade regular. Kändes som helt rätt skaft för mig, vilket borde betyda att skaftet är ett mjukt regularskaft. Bra känsla i skaftet.
Loft: Jag testade 10,5 grader i neutral-utförande. Den gick högt. Ungefär som min Ping G10 med 12 graders loft.
Längd: Ungefär som min Ping G10. Jag hade någon drive som gick märkbart längre, men inte så pass mycket längre att jag sprang in i shopen och slängde upp 3.000 kr på disken.
Ljud: Om jag inte visste det redan så vet jag det nu; ljudet är otroligt viktigt för mig vid val av driver. Jag gillar det lite dämpade ljudet i min Ping G10. Ljudet i Diablon var mycket skarpare och ihåligare. Inte ett tinnitusframkallande ljud, men ändå väl skärande. Tyvärr.


(Foto: www.callawaygolf.com)

Passa också på att slå några slag med Diablo-järnen, representerade av en järn 7:a. Fick höra i shopen att alla som testat järnen också köpt ett set. Jag blev dessvärre undantaget från den goda historien. Inte för att jag inte gillade klubban, utan helt enkelt för att jag trivs mycket bra med mina Mizuno-järn. Diablo-järnen är snygga och kändes riktigt bra (och gick långt), men för mig som är van vid grafitskaftade och smidda järn kändes de lite hårda i träffen. Jag kan ändå starkt rekommendera Diablo för testning för den som är intresserad av att köpa nya järn.


(Foto: www.callawaygolf.com)

Sist men inte minst spelade jag med Diablo-bollen igår. Det är en kanonboll! Mjuk, men inte för mjuk. Den ger tillräckligt med stopp på greenerna. Den är skön på puttern. Och den går långt, särskilt med järnen. Ni som inte spelar tourbollar bör testa denna.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Diablobollen kan jag bara hålla med om, en kanonboll.

2009-05-01 @ 21:59:49
URL: http://backspin.se
Postat av: Jocke

Samma här Diablobollen är super. Kändes helt rätt att ta hem denna som loggoboll i år fick leverans av 50 dussin i torsdags blir nog mycket spel på denna boll i år......

2009-05-02 @ 09:21:07
URL: http://sicutmorisest.blogg.se/
Postat av: Olle

Hur är Diablobollen jämfört med Titleist NXT Tour?



/Olle

2009-05-04 @ 21:11:35
Postat av: Golfer

Olle: Jag har inte spelat NXT Tour sedan jag började spela Diablo så jag har inte gjort någon jämförelse boll vs boll. Jag kan dock inte (än så länge) uppleva någon skillnad i längd mellan de två. Inte heller när det gäller spinn på green. Kanske är Diablo lite hårdare...men jag måste jämföra bättre för att kunna svara.

2009-05-05 @ 21:08:34
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0