"Man kan ha roligt utan sprit"

Jag minns en midsommar för länge, länge sedan. Året var 1974 på en festplats som låg (och ligger?) ungefär två monsterdrivar från den plats där Sundbyholms GK ligger idag. Jag var en liten parvel som just denna kväll kramade på en tjej som hette Anette. En av de vuxna som denna kväll höll igång som mest på dansbanan den här kvällen var en man som hade texten "Man kan ha roligt utan sprit" skrivet på sin t-shirt. Han levde inte riktigt som han lärde, om man säger så. Han vågade kanske inte prova. I alla fall inte den här midsommarkvällen. Budskapet ligger det dock fortfarande mycket i: man kan ha roligt utan sprit.

Man kan ha roligt utan golf också. Som den här veckan. Det har varit golf- och bloggtorka, men jag har gjort andra roliga saker. Mestadels jobbat faktiskt. Jag har förmånen att ha ett jobb som gör att jag nästan varje vecka träffar människor som jag aldrig tidigare mött. Det är "himla" kul. De senaste veckorna har jag haft att göra med ekonomer, läkare, sjuksköterskor, lärare, socialarbetare, förskolelärare, politiker, informatörer, chefer, administratörer, personalhandläggare och många andra.
Och om det är någon som tvivlar kan jag berätta, det finns golfare överallt.

Det finns ju något som heter selektiv perception, dvs "man ser det man vill se och man hör det man vill höra". Varje gång jag möter nya grupper av människor brukar jag höra golf nämnas. "Hur går det med golfen?" ...eller "hur är svingen?" ...eller "undrar vilken bana det är på den där bilden (om skrivbordsbilden på min dator)?"

Ibland tar jag upp golftrådarna, ibland inte. En gång då jag gjorde det visade det sig att jag pratade med en av de bästa seniorgolfarna i landet. Hans knep var att träna puttning 30 minuter varje morgon och varje kväll. Året runt. Häromveckan stötte jag på ordföranden i en golfklubb på västkusten och i förra veckan träffade jag en kvinna som var svärmor till en pro i en av landets klubbar. Inte nog med det, hennes dotter var intendent på samma golfklubb.

Men i onsdags, då var jag tvungen att motstå viljan att hoppa in i ett samtal om golf. Någon måtta måste det ändå finnas. Allt kretsar inte kring golf här i livet. Ibland måste man avstå från golfen och ge plats för annat. Dessutom finns det viktigare saker i livet. Nära, kära och hälsan bara för att nämna några saker. Dessutom finns det annat som är roligt. Sprit till exempel. På måndag släpper Mackmyra en ny whisky på Systembolaget. Butiken i min by får in 12 flaskor. Jag kommer att hänga på låset för att köpa en av dem.

Kommentarer
Postat av: Anders

Ibland undrar jag vad du jobbar med, så som när du var på jobbresa i Afrika? var det Afrika? det kanske var ditt förra jobb med ändå :) Ja Karlskoga får in några flarror så jag ska försöka köpa en julklapp te mej i år :)

2008-11-28 @ 21:39:10
Postat av: Anders

PS. Inte för mycket whiskey ikväll då man måste bänka sig framför The Golfchannel 04:30 http://veetle.com/viewChannel.php?cid=489e78e9b8936



World Cup Med Stenson / Karlsson får man ju inte missa :)



2008-11-28 @ 21:41:46
Postat av: Anders T

Synd att bara Veetle finns, för jag måste ladda om sidan minst varje minut. Och det trots att jag har stängt av antivirus och brandvägg... :(

2008-11-29 @ 08:53:17
Postat av: Golfer

Anders: Stenson/Karlsson ligger ju bra till. Får nog bli en tidig morgon i morgon.

2008-11-29 @ 17:42:22
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0