Nya klubbor i garderoben!

I slutet av februari köpte jag en ny hybrid på rea för 199 kronor. Tanken var att testa hur det fungerade att ha en 27 graders hybrid istället för järn 5 i bagen. Eller som komplement till järn 5. Klubban har nu testats på banan några gånger med förvånansvärt bra resultat. Rolig klubba. Bollen sticker iväg rakt upp i luften. Dessutom går den långt. Längre än min järn 5:a (som fortfarande finns i bagen). På rangen i lördags slog jag Oaklandhybriden nästan lika långt som min 22 graders Ping G5 hybrid med ett hyfsat dyrt Harrisson-skaft, som jag själv låtit sätta i.

Detta fick mig att fundera. Undrar hur en 22 graders Oakland-hybrid skulle fungera? Undrar om det fortfarande är rea?

På lunchen idag sprang jag bort till Eurogolf för att kolla om det fanns kvar några Oakland-hybrider i reastället. Jodå, det fanns det. Inte för 199 kronor, men väl för 499 kronor. Inget att tveka på. Jag köpte en 22 graders. Funkar det så funkar det. Om inte kan man väl få några kronor för den. Kanske. Annars är det inte hela världen.

image738

När jag ändå var på Eurogolf så tänkte jag: Kanske finns det fairwaywoods av märket Oakland också? Tänk, det fanns det. Och där stog en 18-graders trä 5:a och bara väntade på att få ge sig iväg ut ur butiken. För 399 kronor var den också min.

Ut ur bagen och in i garderoben åker nu en styck Ping G5 hybrid med dyrt customskaft från Harrison och en styck 19 graders Callaway fairwaywood. Vem vet, kanske gör dom bara tillfälligt besök i garderoben. Vi får se. Senare i veckan ska de nya klubborna upp till bevis. Funkar de bra får de hänga med på tävlingen på söndag.

En bidragande anledning till att jag "vågar" köpa på mig fler klubbor av märket Oakland är skaftet. Ibland när man köper klubbor av s k  house brands är skaften dåliga. Det upplever jag inte att dessa är. Låg torsion i skaften, vilket det sällan brukar vara på biliigare klubbor.

image739

Ska bli spännande att se hur klubborna funkar på banan. Klubbor behöver ju inte vara dyra för att fungera bra.

Kommentarer
Postat av: bombmannen

Två nya stickor så här på måndagen bådar för en bra vecka för dig, Golfer. Lycka till i tävlingen!

2008-05-05 @ 23:26:29
Postat av: Richard

Jag testade en fairwayklubba från Biltema förra året. Fanns inget att klaga på för det priset. Så skulle man lägga skillnaden mellan dyr märkesklubba och en bra No name på lektioner så tror jag man viner på det........ men.... hur kul är det att köpa lektioner när utrustning är så mycket roligare att köpa :-]

2008-05-06 @ 15:52:42
Postat av: Golfer

bombmannen: Tack.
---
Richard: Håller med. Man vet vad som är rätt, men det är inte alltid det som är det roligaste. Jag vet ju t ex att man bör prova klubbor innan man köper dem. Gjorde jag det igår? Nope.

2008-05-06 @ 21:00:59
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Tobias

Jag har en kompis som inte gillar att lägga mycket pengar på golf. Han köpte en driver på LIDL för ca 300kr. Spelade med honom i söndags och han slog 250m plus med draw. Lite avundsjuk man blev då! Dyr utrustning är nog mycket psykologiskt! Lycka till med de nya klubborna!

2008-05-06 @ 21:14:17
Postat av: Golfer

Tobias: Customfitting a la Lidl, ja det tycks ju funka för honom. Hoppas mitt köp kommer att funka lika bra.

2008-05-06 @ 21:54:25
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Richard

Är det inte dax för utrustningsleverantörerna att börja sticka fram lite klubbor till dig för test och rapport i din blogg. Alla klubbor går ju både rakt och långt, så de kan ju inte vara rädda för att du skall bli sågade :-]

2008-05-06 @ 22:01:47
Postat av: Golfer

Richard: Ja, det kan man tycka. Jag är dock inte säker på om jag skulle låna ut mig till sådant.

2008-05-06 @ 22:05:46
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Ted

Hej!

Har med stort intresse läst dina inlägg i bloggen om klubbor etc...
Själv är jag nybörjare som precis köpt ett beg Cleveland set med alla järn, ett par hybrider, en driver och en 'fairwaywood'...dock ingen putter!
OK, det ska erkännas att drivern och de flesta av järnen plockats ur bagen...jag inser mina begränsningar som nybörjare och satsar på korta järn plus hybriden (för utslagen, ibland testar jag FW'n oxå).

Det hör till saken att jag tävlat lite i bangolf och därför vill satsa lite på närspelet om jag nu kan dra nytta av erfarenheterna från bangolfen där...
Köpte en Wilson Staff putter på rea (Dormy) bara för att ha nåt att träna med... egentligen ville jag helst ha en Heavy Putter, dem kändes helt sanslöst bra...men...jag vänsterputtar ju och Heavy Putter fanns inte i vänster-utförande på den typ av modeller jag fastnat för...

Jag gillar inte 'Star Trek' varianterna på putters, vill ha en traditionell putter, dock med tyngd!!!
Har du något annat att rekommendera som liknar Heavy Putter i tyngd och stil???

Tack på förhand!

/Ted

2008-05-17 @ 13:07:38
Postat av: Golfer

Ted: Kul att du hittat hit och roligt att du uppskattar bloggen. Jag har svarat i ett särskilt inlägg. Lycka till med golfen!

2008-05-17 @ 18:17:56
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0