Taktik eller framtid?

En gasdämpad golfklubba, är det framtiden, taktiskt spel eller bara en bortflugen idé?

Nike har lämnat in en patentansökan på en golfklubba som ska kunna fyllas med gas eller vätska. Min första tanke när jag läste om idén var att detta är ett patent Nike sökt för att se till att ingen annan skulle göra det. Oavsett om man tänkt bygga vidare på idén eller inte behövde man patentet. Hur skulle de se ut om någon annan sökte patent på en idé som utgår från samma grund som gjort Nike så framgångrika på sportskomarknaden?

Eller så är det helt enkelt så att Nike laborerat lite med olika sätt att dämpa bollträffen på. På senare tid är det ju allt fler tillverkare som börjat bygga klubbor med olika typer av plastmaterial för att dämpa känslan i bollträffen. Nya Nike Sumo-järnen t ex. Om det skulle funka med gas inneslutet i klubbbladet har jag svårt att se, men däremot med någon form av trögflytande vätska. Det skulle å andra sidan ställa till med problem, gissar jag, i kallt väder.

Nej, jag lutar nog åt att detta patent är ett sätt att taktiskt gardera sig mot att ingen annan skulle söka det.

Läs mer om patentet HÄR.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0