9 hål räcker

Visste ni att det är nya hcp-regler från den 1 januari? Jag visste det inte förrän nu. Mest intressant för mig var denna regel:

- Att även spelare i handicapgruppen 11,5-18,4 räknar 9-hålsrond som handicaprond.

Men är det bra? Jag tycker inte det. Det är stor skillnad att hålla i spelet under 18 hål jämfört med 9.
Nya HCP-regler 2008-2011, de fem viktigaste nyheterna är:

- Att även spelare i handicapgruppen 11,5-18,4 räknar 9-hålsrond som handicaprond.
- Att endast en 9-hålsrond per dag får anmälas och registreras.
- Att det fortfarande är ett krav att registrera fyra handicapronder per år men att föreskriften att spelaren obligatoriskt höjs med 1,0 tas bort.
- Att tioprocentsregeln ( färre än 10% av deltagarna i en tävling har ett resultat inom buffertzonen eller högre) numera är obligatorisk och har fått en vidare tillämpning.
- Att sänkning vid handicapgrundande sällskapsrond max kan ske till exakt handicap 4,5.

För mer information läs här: » Mer information om handicapregler eller kontakta din hemmaklubb.


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Håller med. Man kan ju ha en jättebra score efter nio hål, och sen ändå sluta någonstans runt 30... Ha ha, en gång hade jag 21 poäng ut... och 4 in!
Men kan man inte avgöra sånt själv? Jag har inte sänkt mig på nio hål ? fast jag får ? sedan jag hade hcp 30, just för att jag tycker det är missvisande...

2008-03-23 @ 10:47:20
URL: http://blogg.skanemedia.se/ceciliaisberg
Postat av: UTE

Håller med er båda!
Det gäller att hålla i i 18 hål när man har nått den här nivån. 21 + 4 visar ju klart på hur det kan gå under en golfrond.
Ha en fortsatt Glad Påsk och det är väl så att även du Cecilia har snö nu?
Hälsningar
UTE

2008-03-23 @ 10:51:08
URL: http://ute.blogg.se
Postat av: Peter

Det är väl i stort sett alltid sista 9 man tappar sina poäng vilket gör att denna ändring blir ganska missvisande.
Cecilia: Det handlar inte om man "får" sänka sig på en 9-hålsrunda utan man 'måste' sänka sig om man har 19 pinnar eller mer. Så var det tidigare också men då bara ner till 18.4

2008-03-23 @ 18:25:14
Postat av: K2

Gammal tråd men ändå. Jag spelar alltid 9 hål eftersom jag inte har tid att spela mer. Innan regeländringen hade jag ett hcp på 17,5 men mitt spel var mer som en 12 hcp (vilket jag har nu) men jag fick ju inte sänka mig. För mig var det bra med regeländringen.

2010-08-16 @ 09:56:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0