Premiär för nya klubborna

Då har nya klubborna fått komma ut på banan för första gången. En hink på rangen och sedan bar det iväg. Det är ju inte varje dag man spelar med nya klubbor. Det brukar också märkas på spelet, vilket det gjorde idag. Men egentligen vet jag inte om jag kan skylla den dåliga scoren (27p) på att jag var ovan vid klubborna, det var snarare annat som inte funkade. Men visst, några slag för mycket blev det nog på grund av att klubborna inte är inspelade ännu.

Hur funkade dom då? Jo, väldigt bra. Även om skaften är några gram tyngre än stålskaften i mina Ping G2-järn kändes klubborna lätta. Jag antar att det beror på att svingvikten kan vara lite annorlunda jämfört med Ping-järnen. Mjuka i träffen är dom, de nya skönheterna. Längden är lite svårt att säga något om, känslan är dock att dom är några meter längre än mina Ping-klubbor. Helt klart får jag i alla fall en högre och bättre bollbana med järn 5 med de nya klubborna.

Just längden är ofta en svårighet när man har nya klubbor. Antingen brukar bollarna gå för långt för att de med den vanliga svingen går längre, eller så går dom för kort för att man inte vågar gå på bollen ordentligt med rädsla för att man ska slå för långt. Jag provade båda varianterna. Framför allt var det de korta järnen som gick lite för kort. Undantaget var 51 graders wedgen. Just wedgar är ju extra svårt att byta. Det är ju "precisionsverktyg" och slagen med dem bygger mycket på känsla. Hittade inte riktigt rätt med den idag, men det berodde mer på min ovana än på klubban i sig.




Hybriden som tillhör setet fick bekänna färg ett antal gånger under rundan. Jag slog den från peg, från ruff och från fairway. Kändes riktigt bra, förutom jätteduffen från tee på hål 7.


Skön bollträff på hål 12. Tyvärr lite för långt slag. Hade räckt med en järn 9:a idag.

Sammantaget känns det som väl investerade pengar. Kul.

Kommentarer
Postat av: UTE

Stämmer vad det gäller längden och nya klubbor!

Slog själv för långt på alla par treorna igår men hade ändock tre par av fyra möjliga.

2008-06-30 @ 09:32:31
URL: http://ute.blogg.se/
Postat av: Dan

fasiken vad kul det är med nya grejor!! (sorry att jag missade inlägget -måste varit trött)

2008-06-30 @ 15:18:27
Postat av: Golfer

UTE: Jo, det är ju så, det tar ett tag att vänja sig.

---

Dan: Ingen fara. Och visst är det kul!

2008-06-30 @ 15:27:11
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Hej!

Grattis till nya klubbor och långa slag.

Måste nog köpa en hybrid, men en Cobra förstås. Frågan är vilket gradantal som kan ersätta en järn 5 eller 4. Något förslag?

Postat av: Golfer

Kerstin: Kul att se dig här. Länge sedan du kommenterade. :-)

Cobra säger så här om sin hybrid eller Baffler, som dom kallar den:



26 grader ersätter järn 4

29 grader ersätter järn 5

...och det gäller om du spelar med damklubbor. För herrklubborna gäller 4/23 och 5/26 grader.



Vad som passar dig beror på vilka järnklubbor du har och vad du vill med klubban. Jag tycker du ska testa båda varianterna, gärna på banan.

Hör gärna av dig och berätta. Lycka till!

2008-07-01 @ 19:27:15
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0