"On tee, Lucky Luke"

Rundan idag spelade jag med tre trevliga grabbar som jag inte spelat med tidigare. När man träffar nya golfkamrater är det alltid lite svårt att komma ihåg vad de heter efter några hål, tycker jag. En av kamraterna idag tror jag hette Lucky Luke, eller i alla fall skulle han kunna ha hetat det. Ni vet, den där belgiske västernhjälten som drar snabbare än sin egen skugga. I alla fall gjorde ha det på den tiden när jag läste serietidningar och det bra många år sedan nu.

Den Lucky Luke jag mötte idag hade den snabbaste svingen jag någonsin sett. Och jag har sett många. Tiger Woods, John Daly och Laura Davies bara för att nämna några. Till skillnad från de andra nämnda spelarna så hann man liksom inte med i svängarna när Lucky Luke avlossade sin bössa. Baksvingen gick så fort att det såg ut som om varje skott sköts från höften. Häftigt att se och uppleva faktiskt. Mycket kraft i den svingen och mycket av kraften genererad av starka underarmar och handleder. Trots att han klagade lite över trötthet i just handlederna mot slutet av rundan lyckades han driva green på hål 16 Kallfors, ett par 4 på 269 meter. Visserligen går hålet att skära av, men ett långt slag krävs det för att nå green.

Lucky Luke har ett spännande inköp framför sig. Han måste (borde) nämligen köpa ny driver då den Cobra-driver han sköt med idag inte är tillåten längre. Med den svingen och den kraften som han har borde han se till att göra en riktigt utprovning hos t ex EasySwing. Jag tror nämligen att det är extra viktigt att hitta rätt kombination av skaft och huvud som klarar av den kraft som genereras av den snabba och kraftfulla svingen.

Jag gissar att loftet på den nya drivern bör vara ca nio riktiga grader, inte Cobras nio grader som troligen är mer än de nio grader som står på den driver han har idag. Jag tror också att han behöver ett stabilt stiffskaft som är något tyngre än det han har i sin Cobra idag. Kanske 70-75 gram för större säkerhet och stabilitet. Skaftet behöver nog också ha en högre flexpunkt än Cobra-skaftet. Lyckas han hitta rätt skaft och rätt huvud, då kommer den lilla slicen att rätas ut och skotten gå rakt varje gång.

Och då, då kommer han att skjuta inte bara snabbare än sin egen skugga utan även skjuta scorer klart lägre än de han är van vid idag.

Men det är bara vad jag tror, jag är ju ingen klubbmakare.


Lucky Luke lägger upp bollen på green från 140 meter på hål 10 på Kallfors. Puttade sedan för eagle, men var lite kort i linjen och fick nöja sig med en birdie.

Kommentarer
Postat av: Dan

Och hur gick dina klubbor då?

2008-06-29 @ 22:10:42
Postat av: Golfer

Dan: Det kan du läsa om i ett tidigare inlägg. Men bra. Tack.

2008-06-29 @ 23:37:18
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0