Ner i stövelskaften

Skulle ju ta en liten paus från bloggande. Den kommer efter dessa rader.

Idag tog jag chansen att besöka en golfbutik som jag sällan går in i eftersom den ligger lite längre från min vanliga väg till och från jobbet. Den här butiken ligger lite avsides och jag förstår egentligen inte hur den går runt eftersom det sällan är kunder där. Har i alla fall varit så vid mina besök.

Har ju funderat lite på om det inte är dags att att byta ut mina Ping G2-järn. Framför allt är det nya skaft som lockar. Idag har jag stål och med stigande ålder har tankarna på lite lättare skaft i grafit dykt upp. Tror mig behöva lite mer längd i framför allt mellan och långa järn.

Har sneglat lite på Cobra S9, så det var i första hand de järnen jag ville prova. Sagt och gjort. In i butiken och bad att få prova. Fick hjälp av en vänlig "lirare". Säljare vet jag inte om jag vill kalla honom. Lirare passar bättre och inte i betydelsen "golflirare" utan snarare en småtuff, halvkaxig grabb som ville ge intryck av att veta det mesta. Och det kanske stämmer, vad vet jag.

Efter att ha klappat på några slag som kändes ganska bra gav han kommerntarer av typen "det där är inte bra", "du har för dålig höjd på bollarna", "du klarar inte av den där klubban". Kanske inte ordagrannt så, men ungefär.

Undrar hur han tänkte?

I den tomma butiken kommer en kille (eller gubbe) in och ber att få prova ett järnset för sjutusen. Istället för att rekommendera en klubba och prata sig varm för den så tryckte han istället ner mig i stövelskaften med lite av besserwisserattityd.

Han fick mig att provslå en damdriver, men det tyckte han inte hjälpte. "Du behöver mer höjd och mer längd"."Det är bara hem och träna". Jo, jo, visst är det sant, men min sving är den den är och det är bra många timmar både på range och gym innan den förändras radikalt.

Det jag lyckades fånga upp var i alla fall att jag ska glömma stålskaft i järnen. Det är light-flex (A-flex) som gäller och samma sak i drivern. I alla fall enligt säljaren i den butiken.

Jag tror det är dags att uppsöka en klubbmakare som jag har större förtroende för.

Och ska sanningen fram är jag väl inte helt nedtryckt i stövelskaften. Tycker mig ha tillräckligt med självinsikt och självförtroende för att se på besöket i den tomma golfbutiken som en intressant erfarenhet. Jag tyckte t o m att det var lite kul med den där "liraren". Han var inte alls otrevlig utan hade bara ett annorlunda sätt att sälja, men det sättet tror jag inte passar alla kunder. Några sjutusen kommer jag inte lägga på disken i den butiken.


Kommentarer
Postat av: Anders

Mitt nästa järnset jag köper är garanterat ett customfitted. Jag kan inte komma på någon anledning mer än om man vill köpa gamla begagnade klubbor att inte gör custom fit eller?

2008-06-11 @ 21:02:33
Postat av: Tomas Golf

hej på dig

Det verkar att vara en bra golfshop du besökte

Var finner du den ??

Skulle gärna vilja besöka den och se om jag får samma respons av personalen. Hoppas du finner klubbor som passar dig snart

Go swing

Tomas

2008-06-11 @ 22:00:17
Postat av: Cia

Jag hade f-n nitat säljaren med klubban.

2008-06-12 @ 09:50:37
URL: http://blogg.skanemedia.se/ceciliaisberg
Postat av: UTE

Härlig affär!

Du får nämna namnet när vi träffa så får man göra ett besök hos "experten" och få sin dom.

Något nytt vad gäller Stadiumgolfen?

Hälsningar från en "dagsförlorare", se http://ute.blogg.se !

2008-06-12 @ 14:46:12
URL: http://ute.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0