Våga bryta mönster

Jag ska byta jobb. För mig är det ett stort beslut som påverkar hela livet. Man har ju som oftast en social sfär med familj, vänner och fritidssysselsättningar. Sedan har man en yrkesmässig sfär med jobb, arbetskamrater och för mig, i min profession, även kunder. Att då bryta upp från den invanda, trygga och många gånger säkra tillvaron i den yrkesmässiga sfären är ett stort beslut. Någon av mina arbetskamrater, som jag jobbar väldigt nära, liknande det vid en skilsmässa. En yrkesmässig relation som bryts upp efter flera års nästan daglig kontakt. Hennes son föreslog att hon kan leka med mig på kvällarna istället eftersom vi nu inte kommer att kunna leka på dagarna. Vi får väl se hur det blir med det. Jag hoppas i alla fall bibehålla kontakten med många av de gamla kamraterna. Inte minst dem jag jobbat nära i nästan nio år, men det kan lika gärna bli så att de jag kommer ha mest kontakt med är de jag inte jobbat lika länge eller lika nära med. Så har det varit tidigare för mig. Vi får se hur det blir nu.

Det krävs mod att byta jobb. Så känns det i alla fall för mig. Ett stort beslut som påverkar hela livet. Samtidigt tror jag det är viktigt att göra sådan uppbrott och våga bryta mönster ibland.

Precis likadant är det inom golfen. Man måste våga bryta mönster för att utvecklas. Den som bara spelar golf på sin hemmabana får problem när han eller hon kommer till en annan bana. För att utveckla sitt spel behöver man besöka andra banor då och då under säsongen. Utöver att det är utvecklande för spelet är det ju dessutom roligt.

Och på den egna hemmabanan måste man också våga bryta mönster. Slå ut med andra klubbor än man brukar göra för att få nya lägen att spela från. Slå andra klubbor inom mot green än man brukar. Låta bli att alltid slå fulla slag, greppa ner på en längre klubba och slå halvslag istället. Våga chippa med en annan klubba än favoritklubban runt green, osv. Bara fantastin begränsar likväl som den utvecklar.

Man måste också våga bryta märkeslojaliteten. Jag har varit "Ping-spelare" i många år, nu står det Mizuno-klubbor i bagen. Det är också ett stort beslut som handlar om mycket mer än de pengar som klubborna kostat i inköp.

Man måste våga för att vinna, men samtidigt ska man vara medveten om att att våga inte är synonymt med att vinna, därför måste man våga att förlora också. Bara den som vågar att förlora vinner i längden. Det är t o m vetenskapligt bevisat i den forskning som Richard Wiseman, som jag skrivit om tidigare, bedriver.

Våga tänka nytt, bryta mönster och bli en vinnare. Och en bättre golfspelare.

Kommentarer
Postat av: UTE

Grattis och lycka till på det nya jobbet!

Men du kommer väl att fortsätta leva efter devisen.

"Hellre en tråkig dag på golfbanan än en bra dag på jobbet"?

2008-07-06 @ 18:52:20
URL: http://ute.blogg.se/
Postat av: Berglund

Grattis och lycka till härifrån också! :)



Att våga tänka nytt och bryta mönster, det tar jag helt klart med mig. Ut på golfbanan, i löparspåret och under all annan tid.

2008-07-06 @ 19:02:43
URL: http://berglundbloggar.wordpress.com/
Postat av: Virvla

grattis! vi byter jobb ihop, trevligt! det ska nog gå bra för oss, skulle jag tro :) men visst är det lite nervös...

2008-07-06 @ 22:39:05
URL: http://virvla.se
Postat av: Golfer

Tack.

2008-07-07 @ 21:59:02
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0