Besök i tomteverkstaden, driverfixande

Idag har jag varit på EasySwing. Jag hade beställt tid för att hitta ett nytt skaft till min Ping G10-driver. Skaftbytet handlar om att hitta ett skaft som känns bättre än det UST V2 HL-skaft som sitter i drivern nu. Med "känns bättre" menar jag ett skaft som ger mig mer respons, där jag tydligare känner att skaftet hjälper mig genom svingen. Svårt att förklara egentligen eftersom det handlar om en subjektiv upplevelse.

Jag testade ett flertal olika skaft utan att egentligen veta vad det var jag provade. Bland de testade skaften fanns i alla ett Fujikura, två Graphite Design och säkert ytterligare ett eller två fabrikat.

Valet föll till slut på Graphite Design Tour AD YSQ 65. Skaftet väger 67 gram, vilket ger mig den stabilitet jag behöver med min ibland lite, på toppen, ryckiga sving. Flexet är regular och längden har jag önskat till "så kort som möjligt" med inriktning på 44,5 tum. Jag hoppas det blir bra.



Jag testade klubbor med olika skaftlängd och kunde konstatera att "det enda" som händer när jag byter till kortare skaft är att jag träffar bollen bättre, vilket ger längre slag. Någon skillnad i svinghastighet blev det inte. Intressant var också att jag slog min trä 7:a med svinghastighet som drivern, trots att det skaftet bara är 41 tum.

Vad det nya skaftet kostar? Drygt 2.000 kr. Monterat och klart. Dyraste skaftet jag köpt, det kan jag lova.

Det skaft jag fastnade för satt inte i ett Ping-huvud utan i ett Geotech 455 Black-huvud. Läckert klubbhuvud med mjuk känsla i träffen. Mjukare än det Nakashima-huvud som jag testade övriga skaft med.





Mitt UST V2 HL-skaft som sitter i Ping G10-drivern får nu flytta över till min Golfstore-driver. Om det går. Inte säkert.

Intressant med Golfstore-drivern var att skaftet i den uppmättes vara styvare än UST-skaftet och det trots att känslan av de båda skaften var precis tvärt om. Det "fladdrade" dessutom mycket när det mättes, dvs det svängde inte alls så stabilt som UST-skaftet. Golfstore-drivern visade sig också ha högre spinntal än Ping-drivern med UST-skaftet.

Kommentarer
Postat av: UTE

Kul att du hittat bättre grejor och du har väl den nya utrustningen till vecka 905?

Frågan är dock hur du kan hålla reda på alla värden när du skall slå på bollen på banan. Känner några där teorin tagit överhand och det kan ibland vara svårt. Ibland kan det räcka med att fråga motspelaren om han andas in eller ut i svingen för att förstöra spelet.

Själv spelar jag efter den enkla metoden "slå till bollen" dock med hyfsad utrustning!

Hälsningar

UTE

2008-12-09 @ 08:35:14
URL: http://ute.blogg.se/
Postat av: Golfer

UTE: Hoppas få allt fixat till helgen. Riktiga testet av drivern får bli vecka 905. Funkar skaftet bra, om det inte blir bra får jag byta. Den möjligheten ingår i köpet.

Värdena håller jag inte koll på, det är bara något jag kollar med hjälp av klubbmakaren för att det rent tekniskt ska se så bra ut som möjligt. Det är sedan ute på banan man kan avgöra om det blev rätt.

Och visst, det finns annat som påverkar också. Du läste väl min önskelista? Vill ju ha en bättre sving. På vägen dit vill jag gärna ha prylar som både spelar bra och känns bra.

2008-12-09 @ 22:15:29
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0