"Handicaptrappsteg"

Fick ett mail från en kompis idag. Någon hade sagt till honom att det är lika svårt att gå från hcp 18 till 1 som det är att gå från 1 till scratch. Det tror inte jag på. Däremot tror jag att det finns osynliga trappsteg på handicapskalan och att det krävs lite extra att gå från ett trappsteg till ett annat.

I min värld ser trappstegen ut ungfär så här:

hcp 36 >> 27
hcp 27 >> 18
hcp 18 >> 12
hcp 12 >> 8
hcp 8 >> 5
hcp 5 >> 3
hcp 3 >> 1
hcp 1 >> 0


Någon som håller med eller som tror något annat?

Kommentarer
Postat av: johan

Tja, på mig stämmer det nästa ruskigt bra.
Fick 36 sent i september 2005 och tog mig ner till 28 innan banan stängde greenerna för säsongen. 2006 gick det stadigt ner till 18 utan en enda runda utanför buffertzonen. I år så tog det tvärstopp!
Inte många slag som går åt det ungefärliga hållet man hade tänkt. Blev ett gäng med höjningar, och allt såg riktigt mörkt ut (i synnerhet SC träffen på Vreta som jag lyckades med resultatet, 121 slag brutto!!!!) Svingen börjar så smått hitta tillbaka nu sent om sider och jag spelar ibland på mitt handicap. Väntar på nästa islossning nästa år.
Det värsta (eller bästa) med golfen är att det är fruktansvärt skoj i alla fall. Ny tävling på söndag och behöver er alla till att hålla era tummar åt mig.

2007-09-28 @ 19:24:33
Postat av: Richard

Tror du har rätt golfer, men jag har läst (GD) att det är lättare för en spelare med ett hcp på 7-8 att komma ner till scratch än det är för en scratchspelare att spela på samma score som de på Usa-touren. Har även sett statestik som visade at om man hade ett snitt på 72 slag per varv på Europatouren så hade man inte fått det hela att gå runt. Hade man då tre slag mindre per runda så skulle man tjänat bra med prispengar. Inte mycket marginaler mellan succe och katastrof på toppen.

2007-09-29 @ 11:23:56
Postat av: Cecilia

Joakim Häggman sa till mig att "Det är lika stor skillnad mellan en 36-handicapare och en scratchspelare som det är mellan en scratchspelare och ett Europatourproffs. Och sen är det ungefär lika stor skillnad mellan oss och Tiger."
Rätt så tänkvärt.
Intressant det där också att sänkningar kommer i skov. Man tragglar och tragglar... och så plopp går proppen ur och man sänker sig hur lätt som helst. Sen är man tillbaka i tragglandet till nästa gång...

Postat av: Golfer

johan: Lycka till på tävlingen i morgon.
Richard/Cecilia: Intressant och tänkvärt.

2007-09-29 @ 20:27:30
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0