Vem sköt Palme?

Det har varit lite dåligt med bloggandet de senaste dagarna. Golfsäsongen börjar ta slut, högsäsong på jobbet och annat som tar tid i livet helt enkelt. Något som uppslukat mig de senaste dagarna är frågan om vem det egentligen var det som sköt Olof Palme. Nej, det var inte Christer Pettersson. Säker kan jag ju inte vara, men om jag säga vad jag tror så inte tusan var det han inte. Visst finns det många som tror det och visst vore det enkelt och "problemfritt" om det var han. Men nej, det var inte han. Den som tvivlar på det bör läsa Lars Borgnäs bok "En iskall vind drog genom Sverige". Ingen objektivt skriven bok, men beskriver ändå de olika spåren efter mördaren på ett sakligt sätt med utdrag ur utredningen. Rekommenderas för den som är intresserad av vem det egentligen var som sköt och inte minst för den som fortfarande tror att det var Petterson som sköt.

image408

Oavsett om man är intresserad av palmemordets gåta eller inte kan Leif GW Perssons nya bok "Faller fritt som i en dröm" rekommenderas. Boken tar sin utgångspunkt i mordet på Olof Palme och de olika spår som fanns (finns) i den utredningen. Det är visserligen en roman, men nog går det att läsa mellan raderna vad Leif GW tror om palmemordet. En av huvudpersonerna i boken säger vid ett tillfälle:

"En ensam galning som av en ren slump springer på en helt obevakad statsminister, mitt i natten, mitt i staden, och dessutom råkar ha en revolver stor som en spädgris i fickan."

Låter det troligt? Knappast, eller vad tror du?

image409

I brist på gröna golfbanor, låt dig uppslukas av dessa böcker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0