I Spanien utan klubbor

Vintern 1999 bestämde jag mig för att byta jobb. Jag skulle sluta på det gamla före jul och börja det nya i januari. Eftersom jag hade några semesterdagar kvar bestämde jag mig för att åka söder ut för att golfa några dagar i december. Jag hittade ingen golfresa som passade så jag bestämde mig för att flyga reguljärt och fixa golftider när jag kom fram.

Väl framme i Spanien och peppad till tusen inför fyra golfdagar så stod jag förgäves och tittade på bagagebandet i ankomsterminalen. Ingen resväska och inga golfklubbor. Paniken spred sig lite smått i kroppen kan jag lova. Till slut gav jag upp väntandet och gick till flygbolagets disk och anmälde försvunnet bagage. Där lovade man mig att skicka väskorna till mig så snart de kommit till rätta. Inget annat för mig att göra än att sätta mig i hyrbilen och åka till hotellet som låg 12 mil bort.

Den natten sov jag inte mycket. Dagen därpå regnade det. Jag väntade ett tag på väskorna men insåg snart att det är bättre att göra något av dagen än att bara vänta. Styrde därför till Valderama. Inte för att spela denna gång, utan bara för att titta och uppleva miljön. Visst såg det fint ut, men inte så fint att jag då var beredd att betala 1.500 kr för att spela. Inte då i alla fall. Inte ens om jag haft klubborna med mig.

Tillbaka till hotellet, men fortfarande inga klubbor och ingen väska. Begav mig därför till den intilliggande golfbanan. Hyrde en tung rackare till klubba och slog några bollar. Ingen större upplevelse. Kass klubba, kass range, kassa bollar och tankarna på annat håll. Nej, ingen kvalitetstid vid det rangebesöket direkt. Bestämde mig för att åka tillbaka till hotellet igen.

Nu! Äntligen! Golfbagen hade dykt upp. Kändes bra. Det var på något sätt den jag var mest orolig för. Kläderna kunde ersättas, men med klubborna kändes det värre. Kanske för att jag var osäker på hur mycket av klubbornas värde som skulle ersättas om dom försvann.

En timme senare dök även väskan upp och jag kunde pusta ut helt. Dagen var visserligen slut och en av de fyra möjliga golfdagarna borta. Som tur var hade det regnat mest hela dagen. Alltid något att trösta mig med.

Klubborna hade klarat förseningen väl. Bagen och paraplyet däremot hade tagit stryk och gått sönder. Men vad gjorde det. Det kunde varit värre och jag hade ändå tre golfdagar kvar.

Väl hemma igen var det dags att anmäla till försäkringsbolag och flygbolag att jag dels drabbats av försenat bagage och dels fått skador på golfbag och paraply. Som tur var hade jag bra försäkringar. Jag hade en hemförsäkring som gav mig ersättning för skadorna på bag och paraply, och flygbolaget gick in och gjorde det möjligt för mig att hämta ut ett nytt paraply och en ny bag. Dessutom fick jag ersättning för inköp upp till 1.000 kr under det dygnet jag var utan mitt bagage. Dubbel ersättning med andra ord. Inte helt fel. Jag vill minnas att jag räknade ut att jag fick ersättning motsvarande 1/3 eller om det t o m var halva resans värde. Allt tack vare bra försäkringsskydd.

Läs mer om försäkringar i samband med golfresor här:
Försäkringen räddar resan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0