Orm på banan

Under de år jag spelat golf har jag sett kanske två, tre ormar. Som tur är inte fler. Jag kan väl inte direkt säga att jag har ormfobi, men jag ligger nog nära gränsen. Jag blev som ung grabb skrämd av hastigt uppdykande kräldjur när jag var med och flyttade en stenmur. Sedan dess har jag alltid känt obehagskänslor när jag ser ormar i det fria.

I samband med dagens runda fick jag reda på att en klubbkamrat blev biten när han letade boll i ruffen utmed hål 1 på Kallfors. Hur det gick med honom förtäljer inte historien. Hoppas det gick bra.

Årligen vårdas cirka 200 personer på sjukhus till följd av huggormsbett och av dem får 20-30 procent måttliga till allvarliga symtom. Om man skulle bli ormbiten under en runda kan det vara bra att veta vad man ska göra. Nedanstående är ihopredigerad text från Vårdguiden (Stockholms läns landsting) och Giftcentralen.


Symtom

Reaktionen efter huggormsbett varierar kraftigt beroende på mängd injicerat gift. I knappt hälften av fallen uteblir symtom, vilket beror på att inget gift sprutats in. Vanligen ser man två små bettmärken med 6-9 mm mellanrum.

När huggormen biter gör det ont och man kan se två små bettmärken. Området kring bettet blir rött och svullet. Ibland kan en större yta på den bitna kroppsdelen bli röd och svullen.

Symtomen varierar mycket från person till person; från en obetydlig svullnad till illamående och chock. När huggormens tänder tränger genom huden sprids giftet i kroppen. Hur starkt man reagerar beror på mängden gift som kommit in i kroppen och var man blivit biten. Det är allvarligare att bli biten i halsen, där det är lite fett och många blodkärl och giftet når lättare blodet, än om man blir biten i låret. Ålder och kroppsvikt påverkar också, vilket gör barn och äldre mer känsliga.

Egenvård

  • Oavsett var du är biten är det viktigt att du är stilla. Giftet sprids då långsammare i kroppen. Om du är biten i benet är det bra att spjäla benet. Är du biten i armen kan du binda en sjal eller halsduk runt halsen och lägga armen i. Då är det lättare att hålla benet eller armen stilla.
  • Tvätta runt såret med tvål och vatten.
  • Lämna bettstället helt i fred.
  • Ta av ringar, skor och klocka innan huden svullnar upp.
  • Lugna den bitne, som kan vara rädd och orolig.
  • Vila och håll den bitna kroppsdelen stilla, helst i högläge.
  • Ring läkare eller Giftinformationscentralen för råd.
  • Alla som blivit huggormsbitna bör observeras på sjukhus eller vårdcentral.

Sök vård

Om du blir biten av en huggorm ska du alltid uppsöka ett sjukhus eller en vårdcentral. Förutom att man aldrig vet hur man kommer att reagera på bettet, innebär ormbett dessutom en risk för stelkramp. Ofta får du stanna kvar för observation.

Det är extra viktigt att barn, gravida eller gamla människor tar kontakt med vården direkt. Det gäller även alla andra om man känner sig dålig, om svullnaden sprider sig snabbt eller om bettet sitter på bröstet, huvudet eller halsen.

Ring 112

Om giftet sprids genom blodet kan allvarliga komplikationer inträffa. Ring omedelbart 112 om du ser eller känner något av följande tecken:

  • svårt illamående
  • kräkningar
  • magsmärtor
  • diarré
  • kallsvett
  • hjärtklappning
  • yrsel
  • andningsbesvär
  • kraftig blekhet.

Kommentarer
Postat av: Tobias

PÅ Vetlanda GK i småland som är min hemmabana, kryllar det av ormar. Åtmindstonde enligt min uppfattning. Bara i år har jag sett sex stycken. Man blir lite skraj! Så var glad för att det inte är din hemmabana!
Tack för en bra blogg!

2007-05-31 @ 11:57:50
Postat av: Golfer

Tobias: Fy bubblan! Inget besök på Vetlanda i år för min del.
Roligt att du uppskattar bloggen. Hoppas du hittar hit igen.

2007-05-31 @ 18:48:41
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0