Konsten att sluta tänka

Läste en intervju med Fredrik Jacobson på golf.se. Så här står det i intervjun:

"Kände du att du hade segerchans förra veckan?
- Ja, definitivt. Det kanske var det som var felet. Efter andra ronden, när jag låg delad tvåa, var jag riktigt laddad och det är möjligt att jag var för uppumpad, och ville för mycket, på lördagen. Jag blev lite frustrerad när jag missade några puttar och tappade fokus."


Jag känner igen mig. När tankarna på sänkning eller bra placering i en tävling börjar snurra i huvudet, då snurrar ofta hela spelet till sig. Enkla puttar missas och chippar duffas. Det är så golfen är och det är så vi golfare funkar. Börjar man analysera och tänka för mycket, eller rättare sagt tänka på fel saker, då går det ofta galet. Det blir liksom en kamp i kampen. Man kämpar med spelet, att slå bra slag, spela smart, men också tänka att smart. Det senare handlar ofta om att inte tänka alls. Jag har spelat mina bästa rundor när jag bara gått ut på banan utan press. Som den där gången när jag spelade med kamraten som jag inte träffat på 15 år eller som den där tidiga vårdagen för några år sedan när jag gick en kvällsrunda och spelade som....ja, nästan som Tiger faktiskt. I alla fall är det så jag minns rundan. Det gäller att tänka smart och komma ihåg rätt saker. Det är då man spelar som bäst.

Kommentarer
Postat av: boena

Kan inte mer än hålla med. Stirrar man upp sig på allt annat så brukar spelet bli lidande.

2007-05-01 @ 15:42:47
Postat av: Cecilia

Jag undrar om det finns någon statistik på hur mycket risken ökar för ett riktigt skitslag som andraslag just efter att man haft ett kanonutslag? När man slår en riktig superdrive pumpar man så gärna upp sig och vill så himla mycket att andraslaget brukar hamna helt åt fanders, och så slutar man med bogey i varje fall. Och det är inte bara jag som är sådan - jag har noterat det hos andra också...

Postat av: Golfer

Cecilia: Jag har aldrig sett någon, men visst skulle det vara intressant. Jag är säker på att risken för att man slår ett dåligt slag efter ett bra ökar till en viss grad, men sedan tror jag det vänder. Och det när man slutar tänka och bara accepterar att man verkligen slår bra slag. Sedan vänder det igen, vips...så är man tillbaka i verkligheten igen. Sedan börjar det om. Visst vore det intressant att få det testat och bevisat att det verkligen förhåller sig så.

2007-05-02 @ 21:38:39
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0