Försäsong, försäsong, försäsong, försäsong, försäsong, försäsong...

Jag måste säga det flera gånger för att förstå och för att kunna förklara. Det räcker inte med att titta på det egna handicapet för att få en förklaring till att spelet är så ojämt som det är just nu. Det är inte i första hand totalscoren som är ojämn, utan svingen och spelet. Förklaringen ligger, som jag ser det, i att det är försäsong fortfarande. Jag och många med mig har spelat golf sedan i mars och nu är det visserligen maj, men för mig fortfarande försäsong. Jag har knappt tränat alls sedan banorna öppnade. I alla fall på tok för lite. Och då kan man inte förvänta sig att man ska spela på topp.

Idag var det spel på Kungliga Drottningholms Golfklubb. Jo, den heter "Kungliga" numera. Banans skick vittnade om att vi bara är i maj. Fläckiga greener och fairways som ännu inte växt till sig ordentligt. Även banor har försäsong.

Första besöket för mig på "drottan", som arbetskollegan och en av dagens spelkamrater kallar banan. Trevlig bana som egentligen passade mig väl. I alla fall borde göra det. Gjorde sex par därutöver mycket blandat spel och blandade resultat. Totalt blev det 33 poäng.

En av de tre spelkamraterna hade jag nöjet att spela med även i söndags på Brollsta. Då var han överallt där han inte borde vara med sitt handicap. Vad han fick för totalscore eller resultat i söndags har jag ingen aning om. Jag vågade inte fråga. Idag däremot gick det betydligt bättre. En helt annan sving och ett annat spel. Han landade på 35 poäng. Spelet varierar. Även för dem med lågt hcp. Ena dagen upp andra dagen ner. Det är försäsong.

De övriga två spelkamraterna bjöd precis som jag, på blandat spel. Typiskt försäsongspel.

Trots blandat spel var det en mycket trevlig runda i strålande solsken. Skönt. Och snart lossnar säkert spelet också. Försäsongen går mot sitt slut.

image139

Hål 5.

image140

Hål 18.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Är inte hela golflivet en enda lång försäsong?
Upp och ned, ned och upp... och hela tiden går man och väntar på att allting ska lossna samtidigt.

Postat av: Golfer

Cecilia: Det lossnar. Tro mig. :-)

2007-05-21 @ 21:13:21
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0