"Du svingar med headcovern på"

Det händer då och då att en del, kända eller okända, spelkamrater ska ge råd på banan. Det är sällan jag välkomnar sådana råd. Jag klarar inte av att ändra vare sig sving eller grepp under en runda och därefter börja spela bättre. Det blir alltid sämre. Jag gissar att det är så för de allra flesta. Därför tycker jag att man ska undvika att ge råd på banan till någon som inte bett om det. Det är svårt att låta bli ibland, det vet jag. Minns särskilt för några år sedan under en tävling. Jag spelade med en kille som slicade extremt mycket på de första hålen. När vi kom till hål åtta sa han "jag fattar inte varför jag slicar så mycket". Då kunde jag inte hålla mig. Jag kände mig bara tvungen att tipsa om att han skulle flytta tillbaka bollen. Han peggade nämligen en fotlängd till vänster om vänster fot. Och han var högerspelare. Det var uppenbart att han inte nådde fram till bollen med klubbhuvudet square.

Under dagens runda fick jag höra att jag hade för lite kraft i svingen. (Som om jag inte visste.) "Vi brukar säga att de som har det svingproblem du har svingar med headcovern på eftersom ni inte har någon kraft i träffen". Tack för den. Denna gång tog jag varken illa upp eller blev störd. Jag tyckte mest det var kul och en bra rubrik för ett blogginlägg.

Problemet då? Jo, jag låser höften och träffar bollen med stängd höft. Låter som en enkel grej att fixa till. Eller hur. Men jag ska allt försöka. Nog dags för lektioner igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0