Tunga järn

Det mest intressant utrustningsbytet så här långt denna säsong har Ernie Els stått för, vilket tidigare kommenterats här på bloggen. Ännu så länge har inte Callaway officiellt meddelat vad som finnas i Ernies bag utöver bollvalet som är Hx Tour 56.

De järn han spelar med under CA Championship är en blandning av X-Forged och X-Prototyp. Skillnaden mellan dem båda är svår att se med ögat. Det man däremot ser är att Ernie låtit klämma på blytejp på klubbhuvudena för att öka svingvikten, dvs huvudets vikt i förhållande till skaftet. De flesta klubbor som vi herramatörer spelar med har oftast en svingvikt på D-1, D-2 eller D-3. Damernas svingvikt är lättare och mäts i en annan skala. Ernies klubbor lär ha en svingvikt på D-7. Det är tungt, kan jag lova. Nu är inte svingvikten ett direkt mått på hur skicklig spelaren är som håller i klubban, men att spela med D-7 det är något helt annat än att spela med t ex D-2.

image81

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Men ärligt talat: "The Big Easy" är en väl en av egentligen ganska få spelare som maximalt behärskar att utnyttja klubbans tyngd i sin sving? Tiger Woods, och andra spelare med en otroligt atletisk sving jobbar ju mer upp hastigheten i klubbhuvudet tack vare sin aggressiva kroppsving. Alla drömmer om att svinga som Ernie Els, men det vete sjutton om jag egentligen inte gillar Woods bättre ? där kan man verkligen tala om golf som fysisk idrott.

2007-03-25 @ 17:07:43
Postat av: Golfer

Cecilia: För Ernie ser allt så enkelt ut, det gör det inte alla gånger för Tiger när han tar i. Men visst, det är precis som du skriver. Ernie är nog en av få som kan utnyttja klubbans vikt, medan Tiger har en mer atletisk sving.
Jag har sett min egen sving sida vid sida med Ernies och granskat svingarna bildruta för bildruta. Intressant. Det var så uppenbart vad jag gjorde för fel. Redan i take away-fasen lämnade jag svingplanet och gick utåt, medan Ernie gick inåt.

2007-03-25 @ 19:33:18
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0