Skaftbyte

I samband med dagens besök hos klubbmakaren passade jag också på att låta mäta skaftet på min Callaway X Fairway (19 grader) med standardskaftet Fujikura 64 i R-flex. Originalskaft kan det ju vara lite si och så med. Oftast är de mjukare än beteckningen anger. Så inte i det här fallet. Efter mätningen visade det sig var ett regularskaft enligt den skala klubbmakaren hade.

Jag mätte även upp skaftet i min Ping G5 hybrid. Också den med ett standardskaft; Ping TFC 100H, R-flex. Det skaftet visade sig inte alls vara ett regularskaft utan ett skaft med L-flex. Precis vad jag misstänkte. Förra gången jag var hos klubbmakaren passade jag på att fråga om han kunde hjälpa mig och kolla skaftet i hybriden för att upplevde att skaftet var känsligt om jag forcerade svingen. Jag ville gärna sprida bollarna med hybriden. Så nu åker skaftet ur. In åker något annat, till min sving bättre anpassat, skaft.

För att hitta rätt skaft till min hybrid testade jag en Sonartec hybrid. Jag har tidigare tyckt att klubbhuvudet sett lite klumpigt ut. Men det var tidigare det. Nu har jag testat är blev klart imponerad. Mycket skön träff. Dessutom gick den långt.

Kommentarer
Postat av: David

Har du funderat på stålskaft i hybriden? Jag har funderat på om det kan öka kontrollen. Om jag nu ska följa ditt råd och behålla den i alla fall...

2007-03-08 @ 22:01:07
Postat av: Golfer

David: Nej, det har jag faktiskt inte gjort. Ingen dum tanke. Hade förehybridernas tid en trä 11 (!) med stålskaft. Bra klubba som jag av någon anledning sålde. Å andra sidan tror jag att jag tjänar på att ha grafiskaft i hybriden. Behöver ha ett lite lättare skaft. Det hybridskaft jag provade idag vägde 85 gram. Gränsfall om det går att hitta en stålskaft som väger 80-85 gram.
Har du problem med kontrollen med hybriden? Varför inte byta skaft? Halo har fått mycket goda recensioner, så huvudet är det inget fel på. Sätt i ett nytt skaft för ca 1.000 kr så har du en ny klubba istället för att köpa en trä 7 för 2.000 kr. Det är i alla fall en tanke.
Och du kan välja ett grafitskaft och få samma kontroll som ett stålskaft ger.

2007-03-08 @ 22:52:34
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Niklas

Här kommer lite fredagskul för oss golfare.
http://bubblare.se/golf_ar_fantastiskt_kul/

2007-03-09 @ 11:10:54
Postat av: Golfer

Niklas: Haha...tack.

2007-03-09 @ 11:49:00
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: David

Ytterligare en klok tanke. Jag är inte ekonom, men att skafta om för 1000:- är ju ganska mycket billigare än att köpa en ny klubba för 2000:-. Ungefär dubbelt så dyrt :). Jag ska till klubbmakaren snart så då får vi se om det blir skaft- eller klubbyte.

Kontrollen ja, den kom och försvann med hybriden kan man säga. Hade förra säsongen bättre kontroll med spoon.

2007-03-09 @ 16:03:23
Postat av: Golfer

David: Sedan kan ju kontrollen handla om svingen också...men den är inte lika lätt att ändra. Tyvärr.

2007-03-09 @ 19:33:27
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0