Golf rockar

Året var 1975 när jag första gången hörde talas om Vincent Furnier alias Alice Cooper. Jag var 13 år och då var Alice Cooper det farligaste och häftigaste som fanns inom musiken. Inte nog med att han såg farlig ut, han gjorde saker som ingen lyckats över träffa sedan dess även om många försökt. W.A.S.P och allt vad de heter har skvätt blod omkring sig och visst blev det liv om det, men farligt kändes de väl inte direkt. När däremot Alice Cooper i mitten på 70-talet släpade in en giljotin på scenen, då kändes det ruggigt. För att inte tala om ormen han hade.

Jag hade aldrig chans att att se Alice under storhetstiden, men för några år sedan kom äntligen chansen att se honom live. Jag "drog" med mig styvsönerna. Dom var då inte så gamla att dom ifrågasatte utan tyckte mest det var kul att få gå på rockkonsert. Nu var det ju ingen vanlig rockkonsert utan det var någon form av trippelkonsert med Rat, DIO och sist ut Alice Cooper. När väl Alice klev upp på scenen då var grabbarna ganska trötta och bara ville hem. När så Alice väl släpade in giljotinen då hade 12-åringen somnat. Hur han nu kunde göra det, för det var rejält hög volym. Det slutade med att vi helt enkelt fick gå därifrån innan Alice hade hunnit igenom alla hitsen. Surt tyckte jag, men å andra sidan kan man höra låtarna på cd, det häftiga (i alla fall för mig) var att se honom live.

Och det skulle jag gärna vilja göra på golfbanan också, se honom live. För Vincent Furnier är en passionerad golfare sedan ett antal år tillbaka. Spriten var nära att ta hans liv, men golfen hjälpte honom ur beroendet. Idag spelar han golf sex dagar i veckan och lär ha hcp 5. Callaway har honom som en av sina kontrakterade spelare och han har vid flera tillfällen medverkat i deras reklam. Alice Coper står också som värd för tävlingen Alice Celebrity AM, som genomfördes för tionde gången 2006.

Lite häftigt att tänka tillbaka på den där tiden när jag satt hemma hos kompisen och lyssnade på Billion Dollar Babies. Kompisens rum var tapetserat på såväl väggar som tak med affischer och bilder på Alice Cooper. Då såg jag upp till rockstjärnan Alice Cooper, idag ser jag mer upp till honom som golfaren Alice Cooper. Han som visade att golfen kan vara vägen ur missbruk och som med sin egen golftävling samlar pengar till välgörande ändamål. Tiderna förändras i vi med dem.

Alice:

image73


och jag:



Rock on...

Kommentarer
Postat av: Jah Hollis

Billion Dollar Babies var det nog ni lyssnade på.
Jodå, både Iggy Pop och Bob Dylan och Willie Nelson lär går några rundor ibland. Och vad det gäller den senare har det nog inte hindrat honom från att röka en och annan joint samtidigt. ;-)

2007-03-19 @ 02:59:54
URL: http://jahhollis.blogspot.com/
Postat av: Golfer

Jah Hollis: Precis, Billion skulle det vara.

2007-03-19 @ 15:27:44
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Thoresta dancingqueen

Vilken miss, att släpa med sönerna på drömkonserten!
Ok, trevligt att det inte bara handlar om golfutrustning...

2007-03-22 @ 23:34:56
Postat av: Golfer

Thoresta dancingqueen: Ja, det kanske det var, men samtidigt ett minne för livet för oss alla tre. På olika sätt kanske, men ändå. Tack för besöket, trots att bloggen inte handlar om dans. :-)

2007-03-23 @ 08:18:57
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Thoresta dancingqueen

Varsågod! Efter att ha tittat på bilderna inser jag nog att det inte var jag som var drottning på golvet, men en god tvåa ;-)
Slut om dans!

2007-03-23 @ 22:19:21
URL: http://casamia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0