Driverhysterin en fråga om design

Man kan ju fundera på den driverhysteri som finns. Varför är det inte samma hysteri kring järn, wedgar och putters? Bara genom ett ögonkast på bilden i föregående inlägg så står det klart att mycket handlar om synintryck. Designen är en mycket viktig anledning till hysterin. En annan anledning är de mjuka värdena. Känslorna vi tänker och fylls av när vi håller i den där nya, snygga drivern. Tanken på de längre och rakare slagen. Drömmen om att avsevärt förbättra sitt spel. För vad är det vi första hand söker? Jo, längd från tee. I andra hand hur rakt klubban går. I denna stund glömmer vi ofta helt att hanteringen av klubban egentligen är avgörande. Usel sving ger usla drivar. Hyfsad sving ger hyfsade drivar. Bra sving ger bra drivar, osv.

Jag kommer ihåg för några år sedan när jag på en golfresa stod på en range på Mallorca och "dunkade" iväg 200 meters drivar och tyckte att det kändes ganska bra. Jag hade en ny 4D-driver med Rapportskaft. När jag stod där kom reseledaren fram och bad att få slå några slag med drivern. Tjong sa det så lyckades han klämma iväg bollen upp emot 300 meter. Med min klubba! Hans kommentar var "lite mjukt skaft för mig". Och där stod jag med långnäsa och trodde att det inte gick att slå min driver längre än dryga 200 meter med det skaft som satt i. Ack, vad jag bedrog mig. Och vad berodde då denna skillnad i längd på? Ja klubban var det ju inte. Återstår då bara den som höll i spaken.
Nya drivers i alla ära, men lektioner och svingträning är inte fel det heller.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Det måste vara ett manligt fenomen det där med driverhysteri. Min man är just nu på väg att köpa sin tredje driver på... typ två år.

Själv har jag haft grava problem med en elak slice med drivern en lång tid. Men tanken har liksom inte slagit mig att jag skulle BYTA driver - istället har jag jobbat som en gnu för att komma mer inifrån-ut och få bort högerskruven. Nu slår jag hyfsat rakt och fint igen.

Jag är mest kär i min järnfyra. Så fort det krävs lite mer precision i utslaget så låter jag den feta, opålitliga Callaway FT3 stå kvar i bagen och bankar ut med järnfyran.

2007-03-18 @ 23:05:07
Postat av: Golfer

Cecilia: Hmm, ja, kanske är det ett manligt fenomen. Ni kvinnor är kloka som jobbar med svingen istället för att köpa nytt. Kanske inte alla gånger lika kul, men oftast klokare.

2007-03-19 @ 15:31:26
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Cecilia

Vet inte om det är så sant heller.
Ställer man sig på drivingrangen är 90 procent män som står där och tränar. Det är alltid män som diskuterar svingteknik, som fixar, exprimenterar och sliter hårt.
De flesta kvinnliga golfare jag känner till är nöjda med att ha 36 i handicap, och lulla runt på golfbanan och slå kanindödare. För "det är ju så trevligt att komma ut".
Män är mycket mer tävlingsinriktade.
Och - för den delen - prylgalna.

2007-03-21 @ 23:41:52
Postat av: Golfer

Cecilia: Ja, kanske är männen i majoritet bland dem som fixar och trixar. Jag känner dock kvinnliga golfare som är nästan lika galna både, i alla fall när det gäller träning. En kvinnlig kamrat till mig och hennes vännina var t ex ute och spelade i snö för några veckor sedan. Dom tröttande på inomhushallen och gav sig ut på banan istället. Pulsade, halkade och snubblade, kan jag gissa, men spelade gjorde dom. Skulle jag aldrig ge mig in på. Spela i snö. Den ena har hcp 5 (tror jag) och den andra hcp 11 (tror jag). Ingen är nöjd med sitt hcp. Så det finns nog alla "sorters" golfare av båda könen, tror jag.

2007-03-22 @ 17:30:02
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0