Färgens betydelse - är orange bättre än rött?

Det har ryktats en tid om att Ping kommer med en ny serie klubbor till hösten under benämningen G10. Nu har de första bilderna börjat nå Internet. För en tid sedan dök den här svart/vita bilden upp på USGA:s hemsida och deras lista över godkända drivers:

image241

När jag såg bilden första gången hoppades jag på att Ping skulle ha den goda smaken att välja rött som dekorfärg. Inte den ljusa blå färgen man använde på G2, inte den lite mörkare blå färgen man hade på G5 och inte den trendiga ljusgröna färgen man valde till Rapture utan helt enkelt en mörk röd nyans som skulle passa alldeles utmärkt till min röda Ogio-bag. Så lär det dock inte bli. På de första bilder i färg (som jag hoppas kunna visa inom kort) framgår det att Ping valt orange som dekorfärg. Orange! Känns så fantasilöst och framför allt trendigt. Ping är inget trendigt märke utan känt för att vara mer traditionella. Varför ska man då försöka "poppa till sig" genom att välja först ljusgrönt och sedan orange? Ja inte handlar det om att sticka ut, synas och vara ensamma om färgen. Callaway använder orange, i alla fall på sina headcovers, medan klubbhuvudena på FT-i och FT-5 av någon anledning har en rödaktig färg som dekor.

Kan det vara så att rött är en färg som signalerar fel saker för Ping?
Callaway använder röd dekor på sina Big Bertha drivers och fairwaywoods. Cobra på sin F-speed-driver. TaylorMade på sina Burner-serie. Även Wilson har ett litet inslag av rött på sina klubbor.

Om Ping vill placera sin nya G10-serie "top of line", dvs som en bättre, finare och dyrare klubba än de ovan nämnda med röd dekor så kanske man ansett det uteslutet att använda rött. Istället väljer man orange för att signalera att G10 ska jämföras med Callaway FT-i och FT-5. Ja, kanske är det så.

Om den nya G10-drivern visar sig vara en bättre klubba än G5 så kan jag nog säkert förlika mig med dekorfärgen på klubban. Om man har svårt för det så kan man ju alltid sätta på en snygg headcover. Bara ett problem med det. Ping gör osnygga headcovers. Det är märkligt. Hur svårt kan det vara att designa en snygg headcover?

Headcovern till G10 är såklart också orange. Dessutom är den lika bullig med ett grått nät på några ställen precis som deras headcovers till G2, G5 och Rapture. Trist. Jag funderar på att skriva till Ping bara för att tala om att "your headcovers are to ugly for my bag". Kanske ingen bra idé. Det finns de som haft synpunkter på den månformade grejen upptill på Pings drivers och av det skälet nästan blivit av med sponsorkontraktet. Nej, det blir inget sådant brev från mitt håll. Jag får helt enkelt fortsätta använda mina snygga Bang-headcovers. Förresten finns den månformade symbolen kvar som sikthjälpmedel även på G10-drivern.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0