Test av drivers

Hur var det då med drivertestet? Jo, igår var jag hos EasySwing för att testa Cleveland HiBore XL. Har ju tidigare skrivit om HiBore XL som på bild är så läcker. Och klubbor kan man ju inte få för många av. Enda begränsningen, bortsett från pengar då såklart, ligger ju i att antalet klubbor i bagen inte får överstiga 14.

Jag började med att testslå min nuvarande 12 graders Bang Bangster med Fujikura Pro Vista-skaft, dvs den driver jag tidigare skrivit om som beställdes från USA och som jag lät byta skaft i. Därefter gick jag på HiBore XL med standardskaftet, som också är ett Fujikura. Gradtalet på testklubban var 11,5 grader.  Det omedelbara intrycket redan efter första slaget var att den jämfört med Bangstern var betydligt hårdare i träffen. Kändes mycket tydligt, ungefär som att slå på en värsta sortens stenkula. Ljudet var högre och också det hårdare än Bangstern, men inte så högt och skärande som t ex Cobras titaniumdrivers.

Det fanns ingen uppenbar skillnad i svinghastighet, utgångshastighet eller utgångsvinkel. Men en liten skillnad fanns och den gjorde att längmässigt var HiBore XL något, något längre än Bangstern. Enligt datorn högst en meter. Det kan knappast motivera ett byte av driver. Nej, HiBore XL var en besvikelse, men headcovern var ganska snygg och skulle passa i min röd/svarta bag.

Jag testade därefter även Cobras HS9 med 10,5 graders loft och ett customskaft som var av ett för mig nytt märke, dvs inte något av de ofta förekommande på marknaden. Denna klubba kändes tråkig. Inget speciellt med något, vare sig träffkänsla, längd eller ljud var något som stack ut särskilt.

Men sen. Innan jag packade ihop, fick jag se en KZG GF4-driver i ett hörn. Eftersom jag tidigare haft både KZG-järn och -driver i bagen under några år så vet jag att dom gör bra klubbor. KZ-golf är en av de ledande tillverkarna på custommarknaden.

KZG GF4 finns idag med 425cc och det var den jag provade med ett Fujikura Fit-On 160, R-flex, i. Vilken klubba! Så mjuk och stabil i träffen! Testade med samma boll (Bridgestone e5) som när jag slog med HiBore XL. Det var som natt och dag. Träffen med GF4 kändes i jämförelse som att slå på en lågkompressionsboll. Klubban hade ett kortare skaft. Det bidrog till att svinghastigheten var ungefär fem mph långsammare än med både HiBore XL och Bangstern...men utgångshastigheten var betydligt högre med GF4 vilket gjorde att detta var den klubba jag slog längst med, enligt datorn. Fem meters skillnad jämfört med de övriga. Och det med ett 425cc-huvud och kort skaft. Med längre skaft borde jag komma upp i samma hastighet som med de andra klubborna jag testade. Om man då betänker att GF4 inom någon månad dessutom kommer med ett 460cc-huvud (GF460) blir det genast ännu mer intressant.

Jag vill minnas att jag läst någonstans att en mph hastighetsökning på klubbhuvudet är lika med två yards längdökning. Det skulle göra att chansen finns att jag med GF 460 och rätt skaft kan öka min längd med upp emot 15 meter. Då är det helt klart motiverat att byta ut eller komplettera driverutbudet i samlingen hemma.

Så självklart ska jag testa den större GF460 och får återkomma med intryck därefter.

Mer om GF4 kan man läsa här:
http://www.kzgolf.com/Drivers_GFSeries.aspx

Kommentarer
Postat av: David

Några kommentarer:
Jag har inte testat Hibore XL än, men förra årets Hibore gick inte särskilt bra.

Precis som du så försöker jag hålla mig kring 12 grader på driver, så där är vi lika

vilket får mig att bli intreserad av KZG drivern. Din beskrivning är ju onekligen positiv. Vilket Fit-On skaft från Fujikura är 160? Är det likt SIX som är ett 51 grams skaft med torque 4,5 (har inte testat men fått det rekommenderat)? Det känns som om alla med svinghastighet under 100 mph har mycket att vinna på ett skaft som väger under 60 gram.

2007-02-17 @ 11:41:58
Postat av: Golfer

David: Här kan du läsa om Fujikura-skaftet som satt i. Det tillhör 100-serien, Fit-On E, och väger 65 gram om jag förstår uppgifterna rätt:
http://www.fujikuragolf.com/

Jag har tidigare testat många olika skaft och tycker inte att man kan generalisera och säga att lägre svinghastigheter kräver lättare skaft. Jag upptäckte att jag har svårare att slå kontrollerade, raka, slag med skaft som är lite lättare. Det skaft jag har i min Bangster idag har ett 70 gramsskaft. 65 tycks också fungera bra för mig, men att gå ner under 60 gram, då försvinner min kontroll. Men det är såklart helt individuellt beroende på vad du har för sving.

2007-02-17 @ 12:03:45
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: David

Klok kommentar. Ett lättare skaft kan vara sämre, särskilt när det gäller kontroll och säkerhet. Däremot är det ju en fördel med ett lätt skaft om man är ute efter att slå långt. Fast man slår ju å andra sidan inte särskilt långt om man slår snett...

Samma sak är det väl egentligen med vridstyvheten. Kontroll och längd står på motsatt sida och man tvingas välja. Men som du sa i inlägget så varierar det såklart mycket från person till person och även fast siffrorna är desamma så kan olika skaft med samma specifikationer ändå skilja sig åt.

Bang Bangster förresten, är det något att rekommendera? Det enda custom märke jag har erfarenhet av när det gäller driver är Snake Eyes. Och den var inget att ha (berodde kanske på 46 tums-skaftet från Graffaloy i stiff...)

2007-02-17 @ 15:45:57
Postat av: Golfer

David: Bangster är absolut att rekommendera. Även om den har ett 430cc-huvud så är träffytan stor. Jag jämförde med HiBore XL och Bangsters träffyta var större. Dessutom är de snygg med sin svarta finish även i träffytan. Och går långt gör den ju, även om den inte var längre än KZG GF 4 i mitt test. Ljudet är lite dämpat, men inte som en kompositdriver. Och skön i träffen är den.

2007-02-17 @ 19:06:30
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0