Nackdelen med internetköp

Jag har under de tio senaste åren omväxlande köpt golfutrustning i golfshoppar, hos klubbmakaren och på nätet framför allt från USA. Jag köpte en driver och en spoon från USA för två år sedan. Snygga, så snygga! Skaft valde jag dels med utgångspunkt från min kända svinghastighet och dels utifrån önskad vikt på skaftet. Det senare hade jag också en uppfattning om sedan tidigare utprovningar hos klubbmakaren.

När klubborna kom var de mycket riktigt snygga. Väl ute på banan kunde jag dock ganska snart konstatera att skaftvalen inte blev särskilt bra. Det resulterade i att jag efter en tid lät EasySwing byta ut skaftet i drivern till ett som passade mig bättre. Det intressanta i utprovningen var att skaft med på papperet exakt samma egenskaper kunde kännas helt olika och ge helt olika bollbanor.

I spoonen hade jag beställt ett regular skaft som skulle väga 70 gram. Jag tyckte redan efter första rundan att klubban kändes tung och fick klart för mig att det inte alls var 70-gramsskaftet jag fått utan 80-gramsskaftet av samma märke. Jag kontaktade säljaren i USA och talade om att dom levererat fel. Fick då svaret att "nejdå, vi satte i ett 80-gramsskaft istället för det 70 grams du beställde eftersom det brukar fungera bättre". Självklart borde jag ha stått på mig och krävt en ny leverans, men det gjorde jag inte.

Idag lät jag EasySwing testa skaftet i spoonen. Inte nog med att skaftet var tungt, det visade sig också att det inte alls var ett regularskaft utan ett skaft med flex X-stiff. Inte många rätt kan man säga. Fel vikt och fel flex. Så vad göra, jo byta skaft även i denna klubba.

Köpa över nätet kan såklart vara både spännande och kul, men det är en rejäl chansning. Och det kan aldrig jämföras med den service och trygghet du får genom att gå till klubbmakaren och få personlig service.

...och i samband med mitt besök på EasySwing testade jag Cleveland HiBoreXL och KZG GF4. Mycket intressant, men det återkommer jag till i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0