Nya järn vart femte år

Nu när semestern är slut får jag under resandet till och från arbetet tid över till att filosofera över lite allt möjligt, bland annat golf och kommande golfklubbsinköp. Kanske vore det dags att byta ut järnklubborna och ersätta dem med nya? Det var en tanke jag vände och vred lite på idag.

Häromdagen fick jag en fråga av Kerstin som handlade om hur ofta jag köper nya klubbor. Tyckte mig ana ett "egentligen" efter hennes fråga. För ibland kan det säkert låta här på bloggen som att jag köper nytt var och varannan vecka. Så är det förstås inte. Så här ser min bag ut idag:

Driver: begagnatköp 2007, förra drivern spelad två säsonger
Trä 3: rea-köp 2007, förra spelad två säsonger
Trä 5: rea-köp 2006, förra säsongen en byggd gammal
Hybrid: köpt 2006, skaftbyte 2007
Järn: köpta 2004
Wedgar: köpta 2005, greppbyte 2006
Putter: köpt 2006

Tillbaka till frågan om det är dags för mig att byta ut mina järnklubbor. Visst vore det kul med nya järn. De nya Ping G10 ser ju snygga (och bra) ut. Men järn byter man inte bara sådär utan vidare. Byta driver, fairwayklubbor och kanske också putter kan man byta så ofta plånboken tillåter, men byta järn och wedgar det gör man inte lika ofta. Jag har för mig att jag läste statistik för några år sedan som sa att medelgolfaren byter järnklubbor vart femte år. Jag gissar att statistiken stämmer ganska väl även idag.

Byta järn är både dyrt och kräver mycket tid både före och efter köpet. Före måste man se till att man köper klubbor som passar den egna nivån och den egna svingen. Efter tar det tid att vänja sig vid och "spela in sig" på de nya klubborna. Det handlar om att lära sig känslan i klubborna, lära sig var som händer när man slår olika typer av slag och inte minst hur långt klubborna går. Min erfarenhet är att det kan ta stor del av en säsong att vänja sig med nya klubbor. Det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet innan man springer till shoppen eller klubbmakaren. Nej, nya järn tror jag inte det blir för min del under den här hösten. Om jag inte fullkomligt faller pladask för nya G10 och dessutom vinner på Triss.

Ny driver och en ny fairwayklubba ur G10-serien kan det mycket väl bli. Vi får väl se.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Intressant läsning som vanligt!
Själv funderar jag på att byta skaft i drivern för att få en lite bättre bollbana. Under sista dagen aav KM gick jag med en spelare som tidigare jobbat på EasySwing (delägare nu tror jag, men inte alls säker) och som bygger och byter klubbor mellan varje runda, tom. under de 36 hål vi gick... Till poängen; han sa att han hade "ett perfekt" skaft för mig, något man givetvis faller för direkt ;). Priset han uppgav var runt tusenlappen inklusive allt utom grepp (som kostar en hundring i shopen) och det tycker jag är överkomligt för en "ny" driver. Vet du om det är ett bra pris, givetvis beror det ju på skaftet, men du kanske har en aning?
/Magnus

2007-08-13 @ 22:45:29
Postat av: johan

Skulle vara klart lockande att prova i alla fall.
Om ni gick 18 hål tillsammans så har han nog en rätt god koll på din sving o vad som passar den.

2007-08-13 @ 23:51:26
Postat av: Dan

Tänkte på det där med hybrider och träklubbor. Varför behöver man en träfemma? går det inte lika bra med en järn 5? Och om man nu slår längre med träklubban så kan man väl ändå välja en järn fyra i samma läge? Eller är det helt enkelt för att det är energisnålare med en träklubba? Det e saker jag funderar på ibland.

2007-08-14 @ 00:08:30
Postat av: Soho

Jag tror att många underskattar träklubborna. Själv har jag ofta såväl träfem som träsju i bagen. Det är enklare att landa och få stopp på en träsjua där jag lika gärna kunde spelat en järn 5.

2007-08-14 @ 07:44:03
Postat av: Golfer

Magnus: EasySwing är duktiga. Om han säger att han har ett skaft som passar dig perfekt är det värt att gå dit och prova. Tusen kronor låter helt bra. De gånger jag bytt skaft har det handlat om skaft som kostar i den prisklassen. Finns betydligt dyrare också. Om du låter EasySwing byta skaft så låt dem även byta greppet också, då inte tar med dig en halvfärdig klubba därifrån.

2007-08-14 @ 08:18:38
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Jonas

Jag tycker att 3 säsonger är en normal livslängd på mina klubbor i alla fall om man pratar järnklubbor och driver. Wedgarna brukar få vara med lite längre och samma gäller putter och andra klubbor i bagen.
Jag lirar ca 60st 18-hålare per år och kanske 10 st 9-hålare. Lägg till 10-12 rangesessioner under vintersäsongen så blir det en hel del slitage på klubborna.

2007-08-14 @ 11:36:53
URL: http://www.dandanell.net
Postat av: Golfer

johan: Ja, en uppfattning har han säkert, men ska man köpa ett nytt skaft bör man göra en utprovning och testa för att verkligen få bekräftat att uppfattningen stämmer.
Dan: Vilka klubbor man "behöver" i bagen är högst individuellt. Jag har testat mig fram och konstaterat att jag behöver en trä 5:a som transportklubba på par 5-hål och för att nå långa par 3-hål. Skillnaden mellan järn 5 och trä 5 är stor i längd och bollbana. En del spelare kan uppleva liten skillnad mellan en lång järnklubba och en träklubba. Då handlar det om att spelaren har låg svinghastighet. Då får man överväga vad som passar den egna svingen och det egna spelet bäst, en järnklubba som järn 4 eller 5 eller en träklubba nummer 5. Ofta upplevs järn 4 och järn 5 och andra längre järnklubbor som svårare att slå rena slag med än träklubbor. Ofta, men inte alltid. Testa vad som passar dig bäst.

2007-08-14 @ 21:35:45
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Golfer

Soho: Innan hybriderna slog igenom var det högloftade träklubborna som gällde. Idag har det slagit om åt andra hållet. Jag har gått från träklubbor till hybrider och har nu en av varje i min bag. Just nu tycker jag det passar min sving och mitt spel bra.
Jonas: Det finns ju flera skäl till att byta. Ett skäl kan vara att man helt enkelt sliter ut sina klubbor, ett annat att man tröttar på de man har och ett tredje att man tror sig kunna spela bättre med andra klubbor. Finns säkert fler skäl än så.
För egen del har det än så länge aldrig handlat om slitage...
Soho och Jonas, roligt att ni hittat hit och tack för att ni kommenterade.

2007-08-14 @ 21:46:01
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: David

Jag köpte också mina järn 2004, och är väldigt sugen på att byta. Blir det OEM så står Ping först i kön; I10 eller G10. Fast det lutar åt klubbmakaren och då slutar det säkert med kzg eller Wishon. Jag kommer ihåg att du skrev om kzg PC-III (?) förut, hur såg de ut i verkligheten? Lite som Nikes första Pro combo?

2007-08-14 @ 23:18:48
Postat av: Golfer

David: Kolla här http://www.kzgolf.com/Irons_PCIII.aspx

2007-08-15 @ 11:50:33
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Kerstin

Jag ser inget fel i att köpa nya klubbor. Det är ju en njutning att ha rätt klubbor i bagen. Hur ofta tar du lektioner av din golfpro?

Postat av: Golfer

Kerstin: Jag håller med, men problemet är att man aldrig riktigt vet att man har "rätt" klubbor. Allt nytt är ju i reklamen bättre än det gamla. Ibland får man fråga sig om man verkligen tjänar på att byta.

2007-08-15 @ 21:12:49
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Kerstin

Det går ju att anlita pron, som jag gjorde, då jag var tveksam om jag hade köpt rätt driver. Han mätte och kontrollerade med andra märken och vi konstaterade att jag hade köpt rätt. Han konstaterade även att jag hade tappat i svingen, (jämfört med vid damträningen), vilket hade resulterat i kortare slag. Så därför tror jag inte att det alltid är rätt att byta klubba, även om man kan bli frestad.

2007-08-16 @ 16:47:32
Postat av: Golfer

Kerstin: Sant. Säkert bra att ta den hjälpen. Och på din fråga som jag inte besvarade tidigare ...för sällan.

2007-08-16 @ 19:43:00
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0