Efterlängtad sänkning!

Äntligen! Idag kom sänkningen. Egentligen inte mycket att skryta med, men 37 poäng innebär sänkning. Tidigare bästaresultat den här säsongen har varit 34 poäng och jämfört med det var 37 poäng en klar förbättring. Kändes skönt att få kvitto på att det inte bara går bakåt.

Intressant att titta på statistiken från rundan och fundera över hur det kunde bli som det blev. Visst var det en bra runda på så sätt att jag inte streckade eller "tappade" ett enda hål, dvs jag lyckades hålla ihop spelet. Särskilt bra med tanke på ett vatten- och två bunkerbesök. Fairwayträffarna var sämre än vanligt, men åndra sidan var greenträffarna fler än jag är van vid. Även om antalet par var åtta så är det puttningen som krånglar. Det är där mitt spel läcker som ett såll. Bottennapp idag med 39 puttar. Tre klart möjliga birdieputtar missade och därtill fyra treputtar. Visst är Kallfors greener svåra, men den här säsongen har jag haft 30 puttar under en runda tidigt på säsongen, så jag vet att jag kan putta betydligt bättre än idag. Från 39 till 30. Nio slag. Det finns en del att ta av om man säger så.

Hur som helst. Känns kul att äntligen få spela en runda bättre än mitt handicap.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Trevligt trevligt!
Ofta när man (egna erfarenheter från Bro-Bålsta) har lite fler greenträffar än vanligt tycker jag man puttar sämre än normalt. Jag hade 42 stycken med 15 greenträffar för någon vecka sedan, tror att det kan bero på att man (jag) känner att "allting kan väl inte fungera i dag?" och därmed håller jag inte samma fokus i puttningen som i övriga spelet. Dessutom tränar jag för lite puttning, men det är ju svårt att göra birdie utan enputt ;)
Hoppas spelet håller i sig och så får vi ta den där rundan vi (jag?) pratat om så länge.
Kör hårt!

2007-08-26 @ 22:32:19
Postat av: Golfer

Magnus: Ja, mycket sitter i huvudet. Sedan tränar jag också på tok för lite puttning.
Vi kan väl se vad som är möjligt. Sen höstrunda kanske?

2007-08-26 @ 22:36:41
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Cecilia

Grattis till sänkningen!
Och den där perfekta rundan, när man inte brister i en enda liten del av spelet... Jag undrar om den rundan någonsin kommer?
I så fall hade ju någon redan spelat en runda på 54, dvs birdie på alla hål.

Postat av: UTE

Grattis till sänkningen!
Kul att Du fick till det och Du får väl öva extra på puttarna så blir det ännu bättre. Kan rapportera att min putter var het idag när jag var i Örebro och spelade match mot Janne. Inte en enda treputt men ett antal enputtar. Gjorde bl a birdie på tian och elvan genom femmeters puttar. Trevlig bana i Kårsta men det är ju alltid trevligt när man vinner. Vinsten skrevs till 5/4.

2007-08-27 @ 17:13:25
Postat av: Golfer

Cecilia och UTE: Tack. Jo, det blir nog att öva puttning, kanske också se sig om efter en ny putter. Grattis till vinsten UTE!

2007-08-27 @ 21:23:07
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: JB_75

Härligt att det blev en sänkning till slut, grattis! Det brukar av erfarenhet bli lite fler puttar när man träffar många greener p.g.a. man oftast ligger något längre ifrån hålet på förstaputten än man gjort efter en missad green och påföljande chip. För att statistiken inte skall bli missvisande kan man antingen räkna puttar/greenträff (green in regulation) och då få fram ett snitt eller så kan man använda den metod som jag använder där jag i stället för att räkna puttar räknar "närspelsslag". Till närspelsslag räknar jag puttar, chippar, bumkerslag och kortare pitchar (ca. 30-40 meter). För mig har totalen av dessa slag haft mindre variation på bästa/sämsta än vad antalet puttar visat. Bara som ett tips för att inte stirra sig blind på puttningen...Lycka till i höst, det är nu banorna är som bäst!
Hälsningar,
JB_75

2007-08-29 @ 21:44:18
Postat av: Golfer

JB_75: Tack. Tack för tipset om statistiken. För du statistik på nätet eller för hand?

2007-08-29 @ 22:59:46
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: JB_75

Närspelsslagen räknade jag under min "aktiva" karriär... Numera knappar jag in mina ronder på www.fore.nu, gratis och för mig fullt tillräckligt.

2007-08-30 @ 08:32:37
Postat av: Golfer

JB_75: Okej, tack.

2007-08-30 @ 09:10:54
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Moster

Grattis till sänkningen. Har gått 9 hål idag . 15p.
BP 20p

2007-09-05 @ 17:37:06
Postat av: Golfer

Moster: Tack. Bra spel av er båda. Kul. Och roligt att du tittade in här igen.

2007-09-05 @ 21:47:47
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0