Utrustningstesternas tid är här

För mig och säkert också andra utrustningsintresserade golfare är våren verkligen en lycklig tid. Nu kommer golfkatalogerna och nu presenteras det tester på löpande band över nya drivers, järnklubbor, bollar och allt annat som man behöver, eller tycker sig behöva.

Den här veckan har Svensk Golf utlovat att deras utrustningsnummer ska landa i brevlådan. Utrustningskataloger i alla ära, men det fullmatade utrustningsnumret är i alla fall för mig något lite extra med.

I år jag att det är extra spännande med tester med tanke på de fyrkantiga klubbornas inträde på drivermarknaden. Jag har (såklart) läst allehanda tester redan och sett de fyrkantiga klubborna få både ris och ros. Inget konstigt med det. Ett test är ett test och inget som man som konsument egentligen ska ta på alltför stort allvar. Men det glömmer vi lätt. Vi glömmer att klubbtester är subjektiva. Vi får reda på vad andra tycker och tänker. Visst, det kan vara vägledande för oss andra golfare, men man ska inte se tester som absoluta sanningar. Man måste testa själv för att veta vad som passar den egna svingen. Och då inställer sig frågan; har jag som är så "medveten" aldrig sprungit och köpt en klubba utan att prova efter att ha läst en test? Klart jag har. Det är ju så de flesta av oss funkar. Vi drömmer om att köpa oss den perfekta svingens resultat, dvs långa raka slag som går dit vi vill och som skänker lycka och låga scorer på banan. Därför läser vi tester. Därför bläddrar en del av oss golfare sönder kataloger från Dormy, Edwin Watts och Golfsmith, bara för att nämna några.

Alla tester får mig att sukta efter en ny driver. Jag har inte glömt att jag redan testat bl a nya Cleveland HiBore XL och kommit fram till att min Bang trots allt är bättre, men det är lockande när man läser alla dessa tester som utlovar 10, 20 och ibland 30 meter längre drivar. Med denna lockelse för ögonen gjorde jag igår "misstaget" att plocka fram det filmklipp jag tog senast jag var i golfhallen.

Jag hade filmat min sving bakifrån för att se hur mitt svingplan såg ut. Första svingen kändes bra. Visade kaxigt tummen upp mot kameran för att visa att "där satt den". För så kändes det. Men fasen vad illa det såg ut! Med den svingen spelar det ingen roll vad jag håller för spak i händerna, jag kommer inte att slå längre för det. Attan vilken besvikelse! Drömmen om den nya undergörande drivern sprack med en smäll. Inte kan jag springa och köpa en ny driver för 3, 4, 5 eller nästan 6.000 kr nu! Jag borde lägga alla pengar på att ta lektioner och nöta, nöta. Såå tråkigt. Jag vill ju ut och bara bomba med en ny driver. Tur att utrustningsnumret dyker upp i veckan. Då kanske jag trots allt glömmer bort att jag tittade på det där förargliga filmklippet.

Kommentarer
Postat av: David

Jag tycker att du ska vara nöjd med din Bang. Har i och för sig inte sett den i verkligheten, men alla bilder på nätet visar en både coolare och snyggare driver än alla fyrkantiga tillsammans :)

2007-04-18 @ 22:21:50
Postat av: Golfer

David: Tack. :-) Ska tänka på det.
Förresten har inga Trispeed dykt upp ännu av någon anledning.

2007-04-19 @ 07:27:45
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Jöran

Då får du investera i fler nya Pro V1:er.

2007-04-19 @ 09:16:17
Postat av: Cecilia

Eller ett träningsprogram ;-)

Postat av: Golfer

Jöran: Ja, billigare än en ny driver.
Cecilia: Hmm, jo, ja...det är nog klokt. :-) Har du tips?

2007-04-19 @ 11:22:55
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Cecilia

Faktiskt. Går du allra längst bak i min blogg, alltså till början, så ligger det två träningsfilmer där. Den med bollen är ett bra program för golfare, eftersom träning med boll i sig innebär mycket träning av bålen. Det är där man behöver vara stark för att inte falla igenom i svingen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0