"Callaway är som Boss"
Under eftermiddagen ringde en annan kamrat och såklart blev det "golfsnack". Jag nämnde för honom om den andra kamraten som var så nöjd med sin nya driver. Då sa han: "Det är med Callaway som med Boss aftershave, det spelar ingen roll vilken variant man köper, man blir aldrig besviken". Inget dåligt betyg det inte.
Har Callaway någonsin tillverkat en klubba som blivit en flopp? Mindre lyckad var väl kanske drivern som hade huvud i kolfiber eller liknande matrial, men jag tycket den var väldigt skön att slå med.. Så jag tror inte de har lyckats med att floppa någon produkt? Bra marknadsavdeling eller bra produkter?
Richard: Drivern hette Big Bertha C4. Den blev en flopp försäljningsmässigt, men samtidigt var det den första i sitt slag och den Callaway och andra byggt vidare på, så floppen kan sägas ha blivit en flipp.
Jag tror deras framgångar handlar om bra produkter, massor av marknadsföring som skapar god försäljning som leder till ökade resurser till utveckling och så snurrar det på. Inte att förglömma det kända spelare man har i sitt stall. Och, bland det viktigaste, snygg design på allt; klubbor, bagar, skor, bollar osv...det har också stor betydelse.
Jämför med Ping. Lika bra prylar, men en helt annan framtoning i marknadsföringen och lite "tråkigare" proffs i sitt stall.
Visst är det ändå konstigt att det kan skilja så mycket mellan olika drivers? När jag bytte driver från Cobra till Callaway FT3 så ökade jag längden på mina utslag med 40 meter. Utan att överdriva! Sen är min nya mycket lättare att slå dåliga slag o slice med, men det priset är man nästan beredd att betala.
Hoppas du får samma effekt på din nya driver. Alltså inte de dåliga slagen, utan längdutvecklingen.
Cecilia: Mycket handlar om att hitta rätt skaft för din sving. Och rätt loft.