Äta bör man annars...spelar man dåligt

Det går åt energi när man spelar golf eller rör sig fysiskt på annat sätt. Inget konstigt med det. Det konstiga ligger i att man, eller i alla fall jag, glömmer så lätt. Det händer ändå någon gång då och då att jag går ut på banan utan att ha laddat bagen med något att stoppa i mig om jag känner att jag börjar tappa energi. Bäst är ju såklart att fylla på lite under hela runda för när den där "energitappkänslan" väl är där så har man egentligen väntat för länge med födointgate. Ungefär som att vänta med att dricka tills dess att man blir törstig. Ingen bra idé, men det är lätt hänt särskilt en dag som denna med 5-10 grader och kyliga vindar, som det var under de 18 hål jag spelade idag på Åda Golf and Country Club utanför Trosa. banan var förvånansvärt fin. Tror t o m att dom hade klippt banan.

De första hålen gick hyfsat bra, i alla fall resultatmässigt. Redan på hål sju började jag dock svaja. Sedan blev det bara värre. Och vad gör jag då när vi spelat hål nio? Besöker restaurangen? Nej, nej..."det är ju bara nio hål kvar". Så dumt. Efter 14 hål var jag tvungen att springa tillbaka till klubbhuset och köpa något att stoppa i mig, men egentligen var det ju för sent då.

Kom att tänka på den gången för drygt 20 år sedan när jag sprang Stockholm Marathon. Första varvet (20 km) gick riktigt bra. Högre tempo än jag hade planerat enligt mitt schema, men det gick ju så bra därför löpte jag bara på. Ropade till sambon efter 20 km "det går jättebra". Vid 22 km hände något, eller rättare sagt inget. Jag slet på men allt blev bara en pina. Förmodligen den beryktade väggen till följd av för dålig träning och för lite energi i kroppen. Det kändes därför skönt att efter 42 km få svänga in på Stockholms Stadion och få springa de sista metrarna på mjuk löparbana. Kändes som jag flög fram. Studsade lätt på tå, kändes det som. Härlig känsla. Väl ur målfållan mötte jag en förfärad sambo som frågade hur jag mådde eftersom jag under de löpningen på stadion hade sett ut som en stapplande gubbe.

Riktigt så illa var det väl inte idag, men hål 15 vill nog både jag och mina spelkamrater glömma. Jag brukar alltid håla ut, men inte på den 15:e hålet idag. Hackade runt i skog och i diken tills dess jag insåg att jag inte skulle slå fler slag på det hålet.

Nu "vet" jag åter igen att jag måste se till att fylla bagen med frukt, powerbars, en macka eller vad som helst som kan göra att jag inte tappar energi.

Bilden visar hål 16. Blev en bogey efter drive, järn 7 och tre putt.

image90

Kommentarer
Postat av: UTE

Hej Golfers!
Du skulle komma hit till Azorerna ett par veckor och toppa formen. Har ar det harligt och jag har varit pa banan 21 dagar nu. Har spelat ordentiligt 15 av dessa dagar sa formen borjar komma. Later val bra infor kommande tavlingar. Inget bloggande igar p g a vadret sa nu har jag lagt ut lite nytt men nu maste jag "springa" till poolen. Stralande vader denna paskafton.
Halsa alla och pa aterhorande!
UTE pa Azorerna

2007-04-07 @ 14:46:28
Postat av: Golfer

UTE: Låter som du har det bra på ön. Även här hemma har det varit strålande, men kallt och blåsigt. Nästa helg lovas dock över 15 grader. Dessutom öppnar hemmabanan då.

2007-04-07 @ 19:41:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0