Spelstrategiska konsekvenser

Att marginalerna är små på golfbanan, det vet alla vi som spelar. Ett felaktigt beslut eller dåligt slag kan få följdkonsekvenser som gör att slagen rinner iväg. Här är ett exempel även om resultatet inte blev totalkatastrof så kunde resultatet blivit bättre om jag tänkt och spelat annorlunda.

Enköpings GK. Hål 10. 500 meter. Par 5.
Bra drive mitt i fairway. Därefter ett enkelt transportslag med hybrid (se bild nedan).

image249

Transportslaget ovan blev inte helt lyckat. Knappt 200 meter kvar till green. Då gäller det att tänka rätt. Ett slag redan tappat, men chansen att göra par fanns kvar. Bäst hade varit att slå fram bollen för att ha ett pitchslag kvar. Ett slag jag har chans att lägga på sänkbart avstånd från flaggan. Jag tänkte dock fel. Valde att försöka nå green med trä 5. Missade green och hamnade snett och dessutom med ett träd mellan mig och green. Från det läget var enda möjligheten att spela över trädet med en wedge för att först på nästa slag öppna upp för att nå nära flaggan. Det slaget slår jag på bilden nedan.

image250

Bra slag, men lite för långt. Bollen landar dessutom på en väg och rullar tio meter. Från det läget finns inte heller möjligheten att nå green utan jag får chippa fram bollen med järn 7. Därefter en wedge upp mot hål för att sedan sänka putten för en dubbelbogey. Så mycket krångel. Om jag låtit bli att försöka nå green på tre slag efter det misslyckade andraslaget hade chanserna varit goda att lämna hålet med bara ett tappat slag mot par istället för två. Eller kanske t o m göra par.

Om man ska analysera hur jag spelade detta hål med "gubbtekniken" jag nämnde i föregående inlägg skulle det se ut så här:

Driver   :-)
Hybrid  :-(
Trä 5     :-(
Wedge :-) ....bra bollträff, men resultatet mindre bra, men med "gubbtekniken" räknas bollträff och sving
Järn 7   :-)
Wedge :-)
Putt       :-)

Fördel glada gubbar. Bra hål? Ja, men inte scoremässigt.


Den uppmärksamme och trogne bloggläsare kan se att jag spelar i Porschebyxorna. Premiär. Sköna. Väl värda pengarna. Såklart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0